تغذیه و آشپزیخواص مواد غذایی

تأثیر کافئین بر روی بدن

تأثیر کافئین بر روی بدن

 

 

بسیاری از ما به یک فنجان قهوه در  صبحانه یا یک نوشیدنی کافئین دار در طول روز  تکیه می کنیم تا به ما در طی روز کمک کند. کافئین به حدی گسترده است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) می گوید ، حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی هر روز نوعی از کافئین مصرف می کنند. اما کافئین خیلی بیشتر از این که شما را بیدار نگه دارد ، فعالیت انجام می دهد. کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که به روش های مختلفی روی بدن شما تأثیر می گذارد.

 

دانستن علائم کافئین و اثرات طولانی مدت آن بر روی بدن ممکن است باعث شود شما دو بار در مورد مصرف آن به میزان فنجان چهارم قهوه فکر کنید..

 

کافئین به تنهایی هیچ ارزش غذایی ندارد و بی مزه است ، بنابراین شما لزوماً نمی دانید که آیا آن هم در غذای شما است. حتی برخی از داروها بدون اطلاع شما ممکن است حاوی کافئین باشند.

 

این ماده تقریباً همیشه باعث برخی علائم می شود. حداقل ممکن است احساس انرژی بیشتری داشته باشید ، اما با گذشت زمان ، کافئین بیش از حد ممکن است باعث علائم ترک شود. براساس مطب کلینیک مایو ، مصرف اکثر بزرگسالان سالم در مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین بی خطر است. به خاطر داشته باشید که یک فنجان قهوه به اندازه استاندارد هشت اونس است. اگر از لیوان استفاده می کنید یا در یک قهوه خانه رفع می شوید ، احتمال دارد که ۱۶ اونس یا بیشتر بنوشید ، بنابراین خواندن برچسب ها مهم است.

 

همانطور که روزانه به همان میزان کافئین مصرف می کنید ، بدن شما تحمل نسبت به آن ایجاد می کند. فاکتورهای دیگری مانند سن شما ، توده بدنی و سلامت کلی می تواند تحمل شما به کافئین را نیز تعیین کند. اگر می خواهید میزان کافئین مصرفی را کاهش دهید ، بهتر است مصرف خود را به آرامی کاهش دهید.

 

 

سیستم عصبی مرکزی

کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. وقتی به مغز شما رسید ، قابل توجه ترین تأثیر آن هوشیاری است. شما احساس بیداری و خستگی کمتری خواهید داشت ، بنابراین یک ماده اصلی در داروهای درمانی برای درمان یا مدیریت خواب آلودگی ، سردرد و میگرن است .

 

مطالعات همچنین نشان داده اند افرادی که به طور مرتب قهوه می نوشند خطر کمتری برای ابتلا به آلزایمر و زوال عقل دارند و ۴۵ درصد خطر خودکشی را کاهش می دهند. این مزایا محدود به افرادی است که قهوه اکتان بالا می نوشند ، نه ناشنوا . برخی افراد قهوه را نوشیدنی سلامتی می دانند ، اما مانند بیشتر غذاها ، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

 

به عنوان مثال ، کافئین زیاد می تواند منجر به سردردهایی شود . این مسئله در درجه اول با برداشت کافئین مرتبط است. رگ های خونی در مغز شما به اثرات کافئین عادت می کنند ، بنابراین اگر به طور ناگهانی مصرف کافئین را متوقف کنید ، می تواند باعث سردرد شود.

 

 

سایر علائم ترک کافئین عبارتند از:

 

اضطراب

تحریک پذیری

خواب آلودگی

. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

 

گیجی

توهم

استفراغ

مصرف بیش از حد دوز به دلیل تشنج می تواند منجر به مرگ شود. مصرف بیش از حد مقادیر زیادی کافئین ، اغلب در نوشیدنی های انرژی زا یا قرص های رژیم غذایی اتفاق می افتد. طبق گفته کلینیک مایو ، تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در نظر گرفته شده ایمن است. این برابر با حدود ۴ فنجان قهوه است ، اگرچه مقدار کافئین موجود در نوشیدنی ها بسیار متفاوت است.

 

سیستم های هضم کننده و دفع کننده

کافئین مقدار اسید موجود در معده شما را افزایش می دهد و ممکن است باعث سوزش سر دل یا ناراحتی معده شود . کافئین اضافی در بدن شما ذخیره نمی شود. در کبد پردازش شده و از طریق ادرار شما خارج می شود. به همین دلیل است که ممکن است اندکی بعد از مصرف کافئین ، ادرار را افزایش دهید .

 

اگر دچار مشکلات معده مانند رفلاکس اسید یا زخم هستید ، از پزشک خود بپرسید که آیا کافئین کافی نیست؟

 

سیستم گردش خون و تنفس

کافئین از معده شما جذب می شود. طی حداکثر یک یا دو ساعت در جریان خون شما به بالاترین حد خود می رسد.

 

 

کافئین باعث می شود فشار خون شما برای مدت کوتاهی بالا برود. تصور می شود این اثر به افزایش آدرنالین یا انسداد موقت در هورمون هایی که به طور طبیعی شریان های شما را گسترش می دهند ، نسبت داده می شود. در بیشتر افراد ، تأثیر طولانی مدت بر فشار خون وجود ندارد ، اما اگر ریتم نامنظم قلب دارید ، کافئین ممکن است قلب شما را سخت تر کند. اگر فشار خون بالا ( فشار خون بالا ) یا مشکلات مرتبط با قلب دارید ، از پزشک خود بپرسید که آیا کافئین برای مصرف شما بی خطر است.

 

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث ضربان قلب سریع یا نامنظم و مشکل تنفسی شود. در موارد نادر ، مصرف بیش از حد کافئین به دلیل تشنج یا ضربان قلب نامنظم می تواند منجر به مرگ شود.

 

سیستم های اسکلتی و عضلانی

کافئین به مقدار زیاد ممکن است در جذب و متابولیسم کلسیم اختلال ایجاد کند. این می تواند به نازک شدن استخوان ( پوکی استخوان ) کمک کند. اگر بیش از حد مصرف کنید ، کافئین ممکن است باعث ریزش عضلات شود.

.

 

سیستم تناسلی

کافئین در جریان خون حرکت می کند و از داخل جفت عبور می کند. از آنجایی که این ماده محرک است ، می تواند باعث افزایش ضربان قلب و سوخت و ساز کودک شود. کافئین زیاد نیز می تواند باعث کند شدن رشد جنین و افزایش خطر سقط جنین شود . در بیشتر موارد ، کمی کافئین در دوران بارداری بی خطر است .

 

براساس مطب کلینیک مایو ، اگر می خواهید باردار شوید ، باید مصرف کافئین را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مقادیر زیادی کافئین می تواند در تولید استروژن و متابولیسم مورد نیاز برای تصور دخالت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن