چرا کمبود خواب برای سلامتی شما مضر است

تاثیر خواب بر سلامتی
تاثیر خواب بر سلامتی

بسیاری از اثرات کمبود خواب ، مانند احساس خستگی و عدم شادابی و رغبت در بهترین حالت ، کاملاً شناخته شده است. اما آیا می دانستید که کمبود خواب نیز می تواند عواقب عمیقی بر سلامت جسمی شما داشته باشد؟ تاثیر خواب بر سلامتی بر هیچ کس پوشیده نیست.

خواب  نامنظم ، شما را در معرض شرایط جدی پزشکی ، از جمله چاقی ، بیماری های قلبی و دیابت قرار می دهد – و امید به زندگی شما را کوتاه می کند.

اکنون مشخص است که خواب شبانه برای یک زندگی طولانی و سالم ضروری است.

چه مقدار خواب لازم داریم؟

اکثر ما برای عملکرد و فعالیت با نشاط روزانه به حدود ۸ ساعت خواب با کیفیت نیاز داریم – اما بعضی دیگر به بیشتر و برخی کمتر نیاز دارند

عوامل متعددی می تواند باعث خواب ضعیف  باشد

اگر نخوابیم چه اتفاقی می افتد؟

همه خستگی ، خلق و خوی کوتاه و کمبود تمرکز را تجربه کرده اند که غالباً  علت عمده آن خواب ضعیف را در پی دارد.

بعد از چند شب بی خوابی ، تأثیرات روحی جدی تر می شود. مغز شما  قفل  خواهد کرد و تمرکز و تصمیم گیری را دشوار می کند. خطر آسیب دیدگی و تصادفات در خانه ، محل کار و جاده نیز افزایش می یابد.

در صورت ادامه ،  کمبود خواب می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد و شما را مستعد شرایط جدی پزشکی از جمله چاقی ، بیماری قلبی ، فشار خون بالا و دیابت کند. تاثیر خواب بر سلامتی همه ی اعضا بدن را در بر می گیرد

در این مقاله  دلایلی  وجود دارد که خواب خوب می تواند سلامتی شما را تقویت کند:

خواب باعث افزایش ایمنی می شود

اگر به همه سرماخوردگی ها و آنفولانزا ها دچار می شوید ، کم خوابی می تواند در این امر موثر باشد. کمبود خواب طولانی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند ، بنابراین کمتر قادر به رفع اشکالات هستید. تاثیر خواب بر سلامتی منجر به افزایش ایمنی بدن می شود.

خواب می تواند شما را لاغر کند

خواب کم ممکن است به معنای وزنه برداری باشد! بررسی ها نشان داده است افرادی که کمتر از ۷ ساعت در روز می خوابند ، تمایل به افزایش وزن بیشتری دارند و در مقایسه با افرادی که ۷ ساعت می خوابند ، خطر چاق شدن بیشتری دارند.

اعتقاد بر این است که به دلیل کمبود خواب افراد کمبود لپتین (ماده شیمیایی ایجاد احساس احساس کامل) و افزایش سطح گرلین (هورمون تحریک کننده گرسنگی) را کاهش می دهد.

خواب باعث تقویت روان  و سلامت جسم  می شود

با توجه به اینکه یک شب بی خوابی می تواند روز بعد شما را تحریک و باعث خلقی شود ، جای تعجب نیست که  خواب  کم ممکن است منجر به اختلالات طولانی مدت خلقی مانند افسردگی و اضطراب شود .

هنگامی که افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی برای محاسبه عادات خواب خود مورد بررسی قرار گرفتند ، معلوم شد که بیشتر آنها شبانه کمتر از ۶ ساعت می خوابند.

خواب از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند

از ذیگر تاثیر خواب بر سلامتی جلوگیری از دیابت می باشد

مطالعات نشان می دهد افرادی که معمولاً کمتر از ۵ ساعت در شب می خوابند ، امکان  خطر ابتلا به دیابت را دارند.

خواب باعث افزایش انگیزه جنسی می شود

تحقیقات نشان می دهد که مردان و زنانی که خواب کافی ندارند و دارای کیفیت لیبیدو کمتر هستند ، کمتر علاقه به رابطه جنسی دارند.

مردانی که از آپنه خواب رنج می برند – اختلالی که در آن مشکلات تنفسی منجر به قطع خواب می شود – همچنین دارای سطح تستوسترون پایین تری هستند که می تواند میل جنسی را کاهش دهد

ببه نظر می رسد محرومیت از خواب طولانی مدت با افزایش ضربان قلب ، افزایش فشار خون و سطح بالاتر برخی مواد شیمیایی مرتبط با التهاب همراه است ، که ممکن است فشار اضافی را بر قلب شما وارد کند.

خواب باعث افزایش باروری می شود

دشواری در درکودک به عنوان یکی از تأثیرات کمبود خواب ، در مردان و زنان مطرح شده است. ظاهراً اختلال در خواب منظم با کاهش ترشح هورمونهای تولید مثل می تواند مشکل ایجاد کند .

 

چگونه خواب ناکافی را جبران کنیم

اگر خواب کافی ندارید ، تنها یک راه برای جبران وجود دارد – خواب بیشتر.

اگر ماه ها خواب محدود داشتید ، یک رویه قابل توجهی در خواب ایجاد کرده اید ، بنابراین انتظار دارید که بهبودی چندین هفته طول بکشد.

با شروع یک آخر هفته ، سعی کنید یک ساعت یا ۲ خواب اضافی در شب داشته باشید. روش انجام این کار این است که هنگام خستگی به رختخواب بروید ، و به بدن خود اجازه دهید تا صبح شما را بیدار کند

انتظار دارید که در ابتدا ۱۰ ساعت در شب بخوابید. بعد از مدتی میزان زمانی که می خوابید به تدریج به یک سطح عادی کاهش می یابد.

نوشیدنی های کافئین یا انرژی زا به عنوان یک انتخاب کوتاه مدت خود متکی نیست. آنها ممکن است انرژی و تمرکز شما را به طور موقت تقویت کنند ، اما می توانند در طولانی مدت الگوهای خواب شما را مختل کنند.

. محرومیت از خواب می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شود

  • اختلالات خواب و از بین رفتن مزمن خواب می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد
  • فشار خون بالا
  • حمله قلبی
  • بیماری قلبی
  • نارسایی قلبی
  • ضربان قلب نامنظم
  • دیابت
  • سکته مغزی

طبق برخی تخمین ها ، ۹۰٪ از افراد مبتلا به بی خوابی – یک اختلال خواب که به دلیل مشکل در ریزش و خواب ماندن است – وضعیت سلامتی دیگری نیز دارند. بنابراین تاثیر خواب بر سلامتی انکار ناپذیر است.

علل کمبود خواب

به طور خلاصه ، کمبود خواب ناشی از کمبود مداوم خواب یا کاهش کیفیت خواب است. به طور منظم کمتر از ۷ ساعت خوابیدن در نهایت می تواند منجر به عواقب سلامتی شود که بر کل بدن شما تأثیر می گذارد.