پزشکی و سلامتپیشگیری

تاثیر کافئین بر سوخت و ساز

آیا قهوه می تواند متابولیسم شما را افزایش داده و به شما در سوزاندن چربی کمک کند؟

 

تاثیر کافئین بر سوخت و ساز
تاثیر کافئین بر سوخت و ساز

 

قهوه حاوی کافئین است که رایج ترین ماده روانگردان در جهان است.

کافئین امروزه در بیشتر مکمل های چربی سوزی تجاری نیز وجود دارد .

علاوه بر این ، یکی از معدود مواد شناخته شده برای کمک به چربی های بافت چربی و افزایش سوخت و ساز بدن است.

اما آیا واقعاً قهوه به شما در کاهش وزن کمک می کند؟ این مقاله نگاهی دقیق به شواهد نشان می دهد.

قهوه دارای محرک است

بسیاری از مواد فعال بیولوژیکی موجود در دانه های قهوه راه خود را به نوشیدنی نهایی می یابند.

چندین مورد از آنها می توانند بر متابولیسم تأثیر بگذارند:

تاثیر کافئین بر سوخت و ساز

  • کافئین: محرک اصلی قهوه.
  • تئوبرومین: محرک اصلی کاکائو است. همچنین در مقادیر کمتری در قهوه یافت می شود
  • تئوفیلین: محرک دیگری که هم در کاکائو و هم در قهوه یافت می شود. برای درمان آسم استفاده شده است
  • اسید کلروژنیک: یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال بیولوژیکی موجود در قهوه. ممکن است به کند شدن جذب کربوهیدرات ها کمک کند

مهمترین آنها کافئین است که بسیار قدرتمند است و کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته است.

کافئین با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی مهاری به نام آدنوزین ، کار می کند

با مسدود کردن آدنوزین ، کافئین شلیک نورون ها و آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. این امر به نوبه خود باعث می شود احساس انرژی و بیداری بیشتری داشته باشید.

در این روش ، قهوه به شما کمک می کند تا فعال شوید که در غیر این صورت احساس خستگی می کنید. در واقع ، این ممکن است به طور متوسط ​​۱۱ تا ۱۲٪ عملکرد ورزش را بهبود بخشد و تاثیر کافئین بر سوخت و ساز قابل مشاهده باشد

تاثیر کافئین بر عصب

کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند ، که سیگنال های مستقیم به سلول های چربی می فرستد و به آنها می گوید چربی را تجزیه کنند

این کار را با افزایش سطح خون هورمون اپی نفرین انجام می دهد

اپی نفرین ، که به نام آدرنالین نیز شناخته می شود ، از طریق خون شما به بافت های چربی سفر می کند و به آنها علامت می دهد تا چربی ها را تجزیه کرده و آنها را درون خون شما آزاد کنند.

البته آزاد کردن اسیدهای چرب به خون شما به شما در از دست دادن چربی کمک نمی کند مگر اینکه کالری بیشتری را از مصرف رژیم غذایی خود بسوزانید. این شرایط به عنوان یک تعادل انرژی منفی شناخته شده است.

با خوردن کمتر یا ورزش بیشتر می توانید به تعادل انرژی منفی برسید. راهکار دیگر مصرف مکمل های چربی سوز حاوی کافئین است.

کافئین همچنین می تواند سوخت و ساز بدن شما را سرعت بخشد . تاثیر کافئین بر سوخت و ساز و عملکرد ورزشی در این زمینه صورت می گیرد.

قهوه می تواند میزان متابولیک شما را افزایش دهد

میزان سرعتی که شما در هنگام استراحت کالری می سوزانید ، میزان متابولیسم استراحت است.

هر چه میزان متابولیک شما بیشتر باشد ، از دست دادن وزن برای شما راحت تر و بیشتر می توانید بدون افزایش وزن غذا بخورید.

مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند RMR را با ۳ تا ۱۱٪ افزایش دهد ، با دوزهای بیشتر تأثیر بیشتری دارد

جالب اینجاست که بیشتر افزایش متابولیسم ناشی از افزایش چربی سوزی است

 

یک مطالعه نشان داد که کافئین باعث افزایش چربی سوزی در افراد لاغر به میزان ۲۹٪ می شود ، در حالی که این افزایش در افراد چاق

فقط ۱۰٪ بود

در کوتاه مدت ، کافئین می تواند باعث افزایش سرعت متابولیک و افزایش چربی سوزی شود ، اما بعد از مدتی افراد نسبت به اثرات تحمل می کنند و کار آن متوقف می شود.

اما حتی اگر قهوه باعث شود کالری بیشتری در طولانی مدت مصرف نشود ، هنوز هم احتمال اینکه اشتها را کم رنگ کند و به شما كمك می كند كمتر غذا بخورید وجود دارد.

در یک مطالعه ، کافئین در مردان تأثیر کاهش اشتها داشته است ، اما در زنان نه ، باعث می شود که به دنبال مصرف کافئین در یک وعده غذایی کمتر بخورند. با این حال ، یک مطالعه دیگر هیچ تاثیری برای مردان نشان نداد

اینکه قهوه یا کافئین در کاهش وزن در طولانی مدت به شما کمک کند ممکن است به فرد بستگی داشته باشد. در این مرحله ، هیچ مدرکی درباره چنین تأثیرات طولانی مدت وجود ندارد.

به طور کلی تاثیر کافئین بر سوخت و ساز در فعالیت های ورزشی اثبات شده است و کافئین می تواند در تمرکز و عملکرد شخص تاثیر گذار باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن