تغذیه و آشپزیخواص مواد غذایی

خواص جینسینگ

بررسی مزایای جینسینگ

مزایای سلامتی جینسینگ

 

"<yoastmark
خواص جینسینگ

جینسنگ قرن ها در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است.

خواص جینسینگ بسیار متعدد است.

این گیاه کوتاه قامت  و پر رشد که دارای ریشه های گوشتی است ، بسته به مدت زمان رشد آن می تواند به سه روش طبقه بندی شود: تازه ، سفید یا قرمز.

انواع زیادی از این گیاه وجود دارد ، اما محبوب ترین آنها جینسنگ آمریکایی یا آسیایی است.

اعتقاد بر این است که جینسنگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش موثر است ، در حالی که انواع آسیایی آن دارای اثر تقویت کننده است.

جینسنگ حاوی دو ترکیب مهم است: جینسنوزیدها و جینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر برای تأمین مزایای سلامتی هستند.

۱٫ جینسینگ التهاب را کاهش می دهد

جینسنگ خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی دارد.

برخی از مطالعات  نشان داده اند که عصاره جینسنگ و ترکیبات جینسنوزید می توانند التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی اکسیدان را در سلولها افزایش دهند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه  نشان داد که عصاره جینسنگ قرمز کره ای باعث کاهش التهاب و بهبود فعالیت آنتی اکسیدانی سلول های پوستی  می شود.

در یک مطالعه بر روی ۱۸ ورزشکار مرد جوان که ، ۲ گرم عصاره جینسنگ قرمز کره ای را در  سه نوبت در  طول روز  و به مدت هفت روز  مصرف کرده بودند ، بررسی شده است.

پس از انجام تست ورزش ، سطح برخی از نشانگرهای التهابی را آزمایش کردند.

این سطوح به طور قابل توجهی پایین تر از گروه دارونما بود که تا ۷۲ ساعت بعد از آزمایش ماندگار شد.

محققان نتیجه گرفتند که جینسنگ قرمز با افزایش فعالیت های آنزیم های آنتی اکسیدانی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

۲٫  جینسینگ سبب بهبود عملکرد مغز می شود

از  خواص جینسینگ این است که ، می تواند به بهبود عملکرد مغز مانند حافظه ، رفتار و خلق و خو کمک کند.

همواره از خواص جینسینگ برای تاثیر در مغز و حافظه اشاره می شود.

برخی از آزمایشات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که اجزای موجود در جینسنگ ، مانند جینسنوزیدها می توانند از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند.

جینسنگ قادر است  به جذب قند خون توسط سلولها كمك كند كه این امر می تواند باعث افزایش كارایی و كاهش خستگی ذهنی شود.

علاوه بر این ، مطالعات دیگری تأثیرات مثبتی بر عملکرد و رفتار مغز در مبتلایان به آلزایمر نشان دادند.

خواص جینسینگ به نفع عملکردهای ذهنی ، احساس آرامش و خلق و خو در افراد سالم و افراد مبتلا به آلزایمر است.

۳٫جینسینگ عملکرد نعوظ را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده است که جینسنگ می تواند جایگزین مفیدی برای درمان اختلال نعوظ در مردان باشد.

به نظر می رسد که ترکیبات موجود در آن ممکن است در برابر استرس اکسیداتیو رگ های خونی و بافت های آلت تناسلی محافظت کرده و به بازگرداندن عملکرد طبیعی آن کمک کنند.

علاوه بر این ، مطالعات نشان داده اند که خواص جینسنیگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را تشدید کند ، ترکیبی که باعث بهبود آرامش عضلات در آلت تناسلی مرد و افزایش گردش خون می شود.

علاوه بر این ، یک مطالعه دیگر نشان داد که ۸۶ مرد مبتلا به ED پس از مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره جینسنگ  به مدت ۸ هفته بهبود عملکرد قابل توجهی در عملکرد نعوظ و رضایت کلی داشتند.

 

۴ جینسینگ سیستم ایمنی را تقویت می کند

خواص جینسینگ در سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد.

برخی مطالعات که به بررسی تأثیرات آن بر سیستم ایمنی بدن می پردازد ، بر بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا معالجه شیمی درمانی قرار گرفته اند ، متمرکز شده اند.

یک مطالعه دیگر تأثیر عصاره جینسنگ قرمز بر نشانگرهای سیستم ایمنی بدن در مبتلایان به سرطان معده پیشرفته که تحت شیمی درمانی بعد از عمل جراحی قرار گرفته اند ، بررسی شده است.

بعد از گذشت سه ماه ، افرادی که عصاره جینسنگ قرمز مصرف کردند ،  نسبت به گروه کنترل یا دارونما دارای  سیستم ایمنی بهتر بودند.

به نظر می رسد عصاره جینسنگ می تواند اثر واکسیناسیون علیه بیماری هایی مانند آنفولانزا را تقویت کند.

حتی اگر این مطالعات نشانگر پیشرفت در نشانگرهای سیستم ایمنی بدن در مبتلایان به سرطان باشد ، تحقیقات بیشتری برای اثربخشی جینسنگ در تقویت مقاومت در برابر عفونتها در افراد سالم مورد نیاز است.

۵٫ جینسینگ مزایای بالقوه ای در برابر سرطان دارد

خواص جینسینگ در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها مفید است.

نشان داده شده است که جینسنوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب کمک کرده و از آنتی اکسیدان محافظت می کنند.

جینسنوزیدها می توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیر طبیعی سلول از این چرخه سود ببرند.

بررسی چندین مطالعه نشان داده است که افرادی که جینسنگ مصرف می کنند ممکن است ۱۶٪ خطر ابتلا به سرطان کمتر داشته باشند.

خواص جینسنیگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی ، کاهش عوارض جانبی و تقویت اثر برخی داروهای درمانی کمک کند.

۶٫ جینسینگ موجب افزایش انرژی می شود

بررسی شده است که مزایای جینسنگ به مبارزه با خستگی و ترویج انرژی کمک می کند.

مطالعات مختلف حیوانی برخی از اجزای موجود در جینسنگ ، مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها را با استرس اکسیداتیو پایین و تولید انرژی بیشتر در سلول ها مرتبط کرده است ، که خواص جینسینگ می تواند به مبارزه با خستگی کمک کند.

با مصرف جینسنگ و تاثیر مزایای جینسینگ میزان خستگی جسمی و روانی و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو نسبت به افراد دارونما کاهش یافته است.

یک مطالعه دیگر به ۳۶۴ بازمانده از سرطان ، ۲،۰۰۰ میلی گرم جینسنگ آمریکایی یا دارونما را تجربه کرده است.

بعد از هشت هفته ، افراد گروه جینسنگ میزان خستگی قابل توجهی پایین تر از گروه دارونما داشتند.

جینسنگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها می تواند در مبارزه با خستگی و افزایش فعالیت بدنی کمک کند.

۷٫فند خون را کاهش می دهد

به نظر می رسد جینسنگ در کنترل قند خون در افراد با و بدون دیابت مفید است.

نشان داده شده است که جینسنگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلولهای لوزالمعده را بهبود می بخشد که باعث افزایش تولید انسولین و افزایش جذب قند خون در بافتها می شود.

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که عصاره جینسنگ با ارائه حفاظت آنتی اکسیدانی که باعث کاهش رادیکالهای آزاد در سلول های مبتلایان به دیابت می شود ، کمک می کند.

در یک مطالعه اثرات ۶ گرم جینسنگ قرمز کره ای به همراه داروهای ضد دیابتی معمول یا رژیم غذایی ، در ۱۹ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ بررسی شده است.

جالب اینجاست که آنها در طول مطالعه ۱۲ هفته توانستند کنترل قند خون را به خوبی حفظ کنند.

آنها همچنین ۱۱ درصد در میزان قند خون ، کاهش ۳۸ درصدی انسولین ناشتا و ۳۳ درصد افزایش حساسیت به انسولین داشتند.

۸٫طریقه مصرف جنسینگ

ریشه جینسنگ به روش های مختلفی قابل مصرف است.

می توان آن را به صورت خام میل کرد یا می توانید آن را ملایم بخار کنید تا نرم شود.

برای تهیه یک چای نیز می توان آن را در آب جوش داد.

برای این کار کافیست آب گرم را به جینسنگ تازه خرد شده اضافه کنید.

جینسنگ را می توان به دستور العمل های مختلفی مانند سوپ ها و همزن ها نیز اضافه کرد.

به طور کلی ، دوز روزانه ۱-۲ گرم ریشه جینسنگ خام یا ۲۰۰-۴۰۰ میلی گرم عصاره پیشنهاد می شود.

بهتر است از دوزهای کمتری شروع کرده و با گذشت زمان افزایش یابد.

۹٫ایمنی و اثرات جانبی احتمالی

طبق تحقیقات ، جینسنیگ به نظر بی خطر است و نباید عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

با این حال ، افرادی که داروهای دیابت مصرف می کنند باید هنگام استفاده از جینسنگ میزان قند خون خود را از  کنترل کنند.

علاوه بر این ، خواص جینسنگ ممکن است اثر داروهای ضد انعقادی را کاهش دهد.

به همین دلایل قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که به دلیل عدم انجام مطالعات ایمنی ،مزایای جینسینگ برای كودكان یا زنانی كه باردار هستند یا شیر می خورند توصیه نمی شود.

سرانجام ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده طولانی از جینسنگ می تواند اثر آن را در بدن کاهش دهد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن