۱۵ خواص و مزیت دانه کنجد 

 

خواص دانه کنجد
خواص دانه کنجد

 

۱٫منبع خوب فیبر

سه قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) دانه کنجد غیرمستقیم ۳٫۵ گرم فیبر فراهم می کند ، که ۱۲٪  است

فیبر به دلیل حمایت از سلامت دستگاه گوارش به خوبی شناخته شده است . علاوه بر این ، شواهد در حال رشد نشان می دهد که فیبر ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، برخی سرطان ها ، چاقی و دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد و موثر باشد.

۲- دانه کنجد کلسترول و تری گلیسیریدها را کاهش دهد

برخی مطالعات حاکی از آن است که خوردن مرتب دانه کنجد به طور منظم ممکن است به کاهش کلسترول بالا و تری گلیسیریدها کمک کند ، که از عوامل خطر بیماری قلبی اند.

دانه کنجد شامل ۱۵٪ چربی اشباع ، ۴۱٪ چربی غیر اشباع و ۳۹٪ چربی اشباع نشده است.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن چربی اشباع نشده نسبت به چربی اشباع ممکن است به کاهش کلسترول شما و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند

علاوه بر این ، دانه کنجد حاوی دو نوع ترکیب گیاه است – لیگنان و فیتواسترول – که  دارای اثرات کاهش دهنده کلسترول است.

۳٫منبع مغذی پروتئین گیاهی

دانه کنجد ۵ گرم پروتئین را به ازای هر ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) تهیه می کند

برای به حداکثر رساندن در دسترس بودن پروتئین ، دانه های کنجد بو داده پوست گرفته شده را انتخاب کنید. فرآیندهای پوسته پوسته شدن و برشته شدن باعث کاهش اگزالات و فیتاتها می شود – ترکیباتی که مانع هضم و جذب پروتئین شما می شوند

پروتئین برای سلامتی بدن ضروری است ، زیرا به ساخت همه عضلات بدن از ماهیچه ها تا هورمون ها کمک می کند.

نکته قابل توجه ، دانه کنجد کم لیزین است ، یک اسید آمینه اساسی در محصولات حیوانی فراوان است. با این حال ، گیاهخواران و گیاهخواران می توانند با مصرف پروتئین های گیاهی لیزین بالا – بخصوص حبوبات ، مانند لوبیا کلیه و نخود را جبران کنند

۴٫دانه کنجد به فشار خون کمک می کند

فشار خون بالا یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی و سکته مغزی است

دانه کنجد سرشار از منیزیم است که به کاهش فشار خون کمک کند

علاوه بر این ، لیگنان ، ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان های موجود در دانه کنجد ممکن است به جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان های شما کمک کرده و فشار خون را به طور بالقوه حفظ کنند

در یک مطالعه ، افراد مبتلا به فشار خون بالا هر روز ۲٫۵ گرم بذر کنجد پودر ، سیاه کنجد – کمتر از نوع رایج- به شکل کپسول مصرف می کنند.

در پایان یک ماه ، آنها در مقایسه با گروه دارونما کاهش ۶٪ فشار خون سیستولیک – بالاترین میزان فشارخون را تجربه کردند

تخم کنجد از نظر منیزیم غنی است که به فشار خون کمک کند. علاوه بر این ، آنتی اکسیدان های آنها ممکن است به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک کند

۵٫از استخوان ها پشتیبانی می کند و در سلامتی آن ها نقش دارد

دانه کنجد سرشار از چندین ماده مغذی است که سلامت استخوان ها را تقویت می کند ،

با این حال ، دانه کنجد حاوی ترکیبات طبیعی به نام های اگزالات و فیتات ها ،و مواد مغذی موجود در بدن است

یک مطالعه نشان داد جوانه زنی غلظت فیتات و اگزالات را در حدود ۵۰٪ در هر دو دانه کنجد حلبی و غیرمجاز کاهش داده  است

۶٫دانه کنجد التهاب را کاهش می دهد

دانه کنجد  با التهاب مبارزه می کند .

التهاب طولانی مدت و سطح پایین ممکن است در بسیاری از شرایط مزمن از جمله چاقی و سرطان و همچنین بیماری های قلبی و کلیوی نقش داشته باشد

هنگامی که افراد مبتلا به بیماری کلیوی روزانه به مدت ۳ ماه مخلوطی از ۱۸ گرم بذر کتان و ۶ گرم هر کدام از دانه کنجد و کدو تنبل مصرف می کردند ، نشانگرهای التهابی آنها ۵۱-۷۹ درصد کاهش یافت

با این حال ، به دلیل این مطالعه مخلوطی از دانه ها ، اثر ضد التهابی دانه کنجد به تنهایی نامشخص است.

هنوز مطالعات حیوانی روغن دانه کنجد اثرات ضد التهابی را نشان می دهد

۷٫منبع غنی ویتامین های گروه B

دانه کنجد منبع خوبی از ویتامین های خاص B است ، که هم در پوست و هم در بذر توزیع می شود

از بین بردن پوست بدن ممکن است برخی از ویتامین های گروه B را متمرکز کرده یا از بین ببرد .

 

ویتامین های گروه B برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله عملکرد مناسب سلول و سوخت و ساز بدن ضروری هستند.

۸٫به تشکیل سلولهای خون کمک می کند

برای ساختن گلبول های قرمز ، بدن شما به چندین ماده مغذی نیاز دارد – از جمله مواد مغذی موجود در دانه کنجد.

 

اهن    ۲۴٪ از یک عنصر اساسی هموگلوبین ، که اکسیژن را در گلبولهای قرمز خون شما حمل می کند

دانه های کنجد خیس ، بو داده یا جوانه جذب مواد معدنی را افزایش دهد

۹٫دانه کنجد به کنترل قند خون کمک می کند

دانه کنجد دارای کربوهیدرات کم و در عین حال دارای پروتئین و چربیهای سالم است – همه این موارد  از کنترل قند خون پشتیبانی کنند

مالتاز قند مالتوز را تجزیه می کند ، که به عنوان شیرین کننده برخی از محصولات غذایی استفاده می شود. همچنین از هضم غذاهای نشاسته ای مانند نان و ماکارونی در روده شما تولید می شود.

اگر هضم مالتوز را مهار کند ، این ممکن است باعث کاهش قند خون شود. با این حال ، مطالعات انسانی مورد نیاز است.

 

۱۰٫سرشار از آنتی اکسیدان ها 

مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که مصرف دانه کنجد ممکن است میزان کلی فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در خون شما را افزایش دهد

لیگنان موجود در دانه کنجد به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ، که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند – یک واکنش شیمیایی است که ممکن است به سلول های شما آسیب برساند و خطر بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد

 

علاوه بر این ، دانه کنجد حاوی نوعی ویتامین E به نام گاما توکوفرول ، یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به ویژه در برابر بیماری های قلبی محافظت کند .

۱۱٫از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند

دانه کنجد منبع خوبی از چندین ماده مغذی برای سیستم ایمنی بدن است ، از جمله روی ، سلنیوم ، مس ، آهن ، ویتامین B6 و ویتامین E

به عنوان مثال ، بدن شما برای ایجاد و فعال سازی گلبولهای سفید خاص که میکروبهای مهاجم را تشخیص و حمله می کنند ، به روی نیاز دارد.

به خاطر داشته باشید که حتی کمبود خفیف تا متوسط ​​می تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را مختل کند

دانه کنجد حدود ۲۰٪ از RDI را برای روی در یک وعده ۳ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) تأمین می کند

۱۲٫درد زانو را تسکین می دهد

استئوآرتریت شایع ترین علت درد مفاصل است و به طور مکرر بر زانوها تأثیر می گذارد.

عوامل متعددی ممکن است در ورم مفاصل نقش داشته باشند ، از جمله التهاب و آسیب اکسیداتیو غضروف که مفاصل کوسن است

کنجد یا ترکیبی از دانه کنجد ، دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است از غضروف شما محافظت کند

در یک مطالعه ۲ ماهه ، افراد مبتلا به آرتروز زانو روزانه ۵ قاشق غذاخوری (۴۰ گرم) پودر کنجد را در کنار داروهای درمانی مصرف می کردند. آنها ۶۳ درصد كاهش درد زانو را در مقايسه با تنها ۲۲ درصد كاهش در گروه دارويي تنها نشان دادند.

علاوه بر این ، گروه بذر کنجد در آزمایش تحرک ساده و کاهش بیشتر در برخی از نشانگرهای التهابی نسبت به گروه کنترل بهبود بیشتری نشان داد

۱۳٫ در سلامت تیروئید نقش دارد

دانه کنجد منبع خوبی برای سلنیوم است و ۱۸٪ از RDI را در هر دو دانه غیرمستقیم و پوست دار (۱۸٪) تهیه می کند

غده تیروئید شما حاوی بیشترین غلظت سلنیوم هر اندامی در بدن شما است. این ماده معدنی در ساخت هورمونهای تیروئید نقش اساسی دارد

علاوه بر این ، دانه کنجد منبع خوبی از آهن ، مس ، روی و ویتامین B6 است که همچنین از تولید هورمونهای تیروئید حمایت کرده و به سلامت تیروئید کمک می کند

۱۴٫دانه کنجد به تعادل هورمون ها در دوران یائسگی کمک می کند

دانه کنجد حاوی فیتواستروژن ها ، ترکیبات گیاهی مشابه هورمون استروژن است

بنابراین ، دانه کنجد ممکن است هنگام کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی برای خانمها مفید باشد. به عنوان مثال ، فیتواستروژن ها ممکن است به مقابله با گرگرفتگی و سایر علائم استروژن کم کمک کنند

علاوه بر این ، این ترکیبات ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها – از جمله سرطان پستان – در دوران یائسگی را کاهش دهد . با این حال ، تحقیقات بیشتر مورد نیاز است

۱۵٫دانه کنجد به آسانی قابل اضافه به رژیم غذایی است.

دانه های کنجد می توانند طعم و مزه ای تند و تند و ظریف به بسیاری از ظروف بدهند.

برای تقویت طعم و در دسترس بودن مواد مغذی بذر کنجد ، آنها را با حرارت ۳۵۰ ℉ (۱۸۰ ℃ ۱۸۰) برای چند دقیقه دم کرده و به طور دوره ای هم بزنید تا به یک قهوه ای روشن و طلایی برسند.

از دانه های کنجد روی زمین – که به آن آرد کنجد یا غذای دانه کنجد گفته می شود – می توان در پخت ، اسموتی ها ، خمیر ماهی و… استفاده کرد.