تغذیه و آشپزیخواص مواد غذایی

خواص شلغم

مطالبی که باید در مورد شلغم بدانید

 

خواص شلغم
خواص شلغم

 

شلغم ها یکی از مهمترین محصولات گیاهی در جهان هستند ، زیرا از آنها برای تغذیه انسان و گاو استفاده می شود

متداول ترین انواع شلغم به رنگ بنفش ، قرمز یا مایل به سبز در قسمت بیرونی است و دارای یک لامپ سفید رنگ – که به آن ریشه یا اندام ذخیره ای نیز گفته می شود – که در زمین رشد می کند و دارای پوستی صاف و بدون زخم یا ریشه جانبی است

ریشه و برگ آنها ، که به عنوان سبزی های شلغمی نیز شناخته می شوند ، و مانند بیشتر سبزیجات حاوی پوست ، اثرات سلامتی آنها تحسین می شوند.

در این مقاله به بررسی شلغم ، از جمله محتوای غذایی و فواید سلامتی  آنها می پردازیم.

 

تغذیه شلغم

شلغم از نظر غذایی بسیار عالی است . خواص شلغم فوق العاده است.

مانند سایر سبزیجات خوراکی ، کالری کمی دارند اما مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی را در خود جای می دهند.

یک فنجان (۱۳۰ گرم) از شلغم های مکعب خام حاوی:

  • کالری: ۳۶
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ویتامین C: 30٪ از ارزش روزانه
  • فولات: ۵٪
  • فسفر: ۳٪
  • کلسیم: ۳٪

با این وجود ، برگ های آن حاوی مقادیر مغذی حتی بالاتری نیز هستند ، به همراه ۱ فنجان (۵۵ گرم) سبزیجات شلغم خرد شده:

  • کالری: ۱۸
  • کربوهیدرات: ۴ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین K: 115٪-
  • ویتامین C: 37٪ از
  • ویتامین A: 35٪
  • فولات: ۲۷٪ DV
  • کلسیم: ۸٪ DV

ریشه ها و برگ ها منابع بسیار خوبی از ویتامین C هستند که وقتی سطح این مولکول ها در بدن زیاد می شوند ، بدن را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کنند.

این ماده مغذی همچنین جذب آهن را بهبود می بخشد و از جمله خواص شلغم کمک به تنظیم کلسترول خون می باشد.

علاوه بر این ، سبزیجات شلغم سرشار از ویتامین های محلول در چربی K و A هستند ، نوعی که بدن شما هنگام مصرف با چربی ها بهتر جذب می کند.

ویتامین K به عنوان یک عامل لخته شدن ، نقش اساسی دارد به این معنی که به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند. به علاوه ، ویتامین A برای سلامت چشم ، پوست و ریه بسیار مهم است

علاوه بر این ، برگ ها حاوی مقادیر زیادی فولات هستند که به تولید گلبول های قرمز کمک می کند و از جلوگیری از بی نظمی های رشدی در جنین ها کمک می کند

مزایای سلامتی و خواص شلغم

به دلیل ترکیبات غذایی ، بسیاری از اثرات سلامتی را ارائه می دهند.

خواص شلغم خاصیت ضد سرطانی دارد.

شلغم حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید همراه با خواص مبارزه با سرطان است .

علاوه بر سرشاری از  ویتامین C ، که ممکن است به جلوگیری از رشد و گسترش سلولهای سرطانی کمک کند ، شلغم سرشار از گلوکوزینولاتها است

گلوکوزینولاتها گروهی از ترکیبات گیاهی فعال زیستی هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی را نیز ارائه می دهند ، به این معنی که اثرات تقویت کننده سرطان استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند

مطالعات بی شماری ، میزان بیشتری گلوکوزینولاتها با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطانهای ریه ، روده بزرگ و روده را کاهش داده است.

علاوه بر این ، شلغم حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها – به طور عمده آنتوسیانین ها – نوع دیگری از آنتی اکسیدان با اثرات ضد سرطان اثبات شده

آنتوسیانین ها در میوه ها و سبزیجات آبی و بنفش مانند شلغم وجود دارند و خوردن آنها به پایین آوردن بیماری های مزمن و دژنراتیو مرتبط است

ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

مدیریت قند خون برای سلامتی بسیار مهم است ، خصوصاً برای افرادی که دیابت دارند ، و مطالعات حیوانی نشان می دهد که  خواص شلغم ممکن است دارای اثرات ضد دیابتی باشد.

یک مطالعه ۹ ماهه در موش های صحرایی با قند زیاد ، نشان داد که درمان با ۴۵ میلی گرم عصاره شلغم در هر پوند (۱۰۰ میلی گرم در کیلوگرم) از وزن بدن باعث کاهش قند خون و افزایش انسولین در مقایسه با گروه کنترل شد

این مطالعه همچنین نشان داد که این عصاره به اصلاح سایر اختلالات متابولیکی مرتبط با دیابت ، مانند کلسترول خون بالا و میزان تری گلیسیرید کمک کرده است .

نتایج مشابهی پس از آزمایش اثرات ضد دیابتی در گیاه شلغم یافت شد.

یک مطالعه ۲۸ روزه در موش های مبتلا به دیابت مشاهده کرد که افراد دارای دوز روزانه ۹۰-۱۸۰ میلی گرم عصاره برگ شلغم در هر پوند (۴۰۰-۴۰۰ میلی گرم در کیلوگرم) قند خون را به طور قابل توجهی کاهش داده اند ،

با این حال ، با توجه به اینکه این مطالعات فقط انواع مختلفی از عصاره ها را روی موش آزمایش کرده اند ، مشخص نیست که آیا شلغم تازه و سبزیجات شلغم دارای تأثیرات مشابهی در انسان هستند.

خواص شلغم دارای اثرات ضد التهابی است

التهاب با بسیاری از بیماری های مزمن مانند آرتروز ، سرطان و فشار خون بالا ناشی از سخت شدن شریان ها همراه است.

گلوکوزینولاتها در شلغم به داخل ایندول ها و ایزوتیوسیاناتها تجزیه می شوند ، که هر دو محصول جانبی زیستی با خاصیت ضد التهابی هستند

به عنوان مثال ، آزمایشات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی حیوانات نشان داده اند که آروکسلین با غیرفعال کردن یک مسیر التهابی ، التهاب و آسیب در سلول های روده بزرگ انسان و کولون های موش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد

از بدن در برابر باکتری های مضر محافظت می کند

گلوکوزینولات شلغم همچنین به ایزوتیوسیاناتها تجزیه می شود ، گروهی از ترکیبات که قادر به مهار رشد میکروبی و باکتریایی هستند

یک مطالعه لوله آزمایش مشخص کرد که ایزوتیوسیاناتهای حاصل از سبزیجات خلفی دارای اثر ضد باکتریایی حداکثر ۸۷٪ در برابر سویههای مقاوم به آنتی بیوتیکی S. aureus

علاوه بر این ، با توجه به افزایش اخیر در موارد مقاومت باکتری ، محققان آزمایشات لوله آزمایشگاهی و حیوانات را برای ارزیابی اثر احتمالی ترکیب ایزوتیوسیاناتها با آنتی بیوتیک های استاندارد انجام داده اند.

نتایج نشان می دهد که در کنار یکدیگر ، آنها ممکن است اثر مهمی در کنترل رشد باکتریها داشته باشند

 

سایر مزایای بالقوه سلامتی

ریشه ها و سبزیجات شلغم ممکن است مزایای سلامتی دیگری از جمله:

ممکن است به مدیریت وزن کمک کند. شلغم سبزیجات کم کالری و غیر نشاسته ای با شاخص گلیسمی پایین هستند ، بنابراین خوردن آنها تأثیر حداقل بر روی قند خون شما دارد. طبق تحقیقات ، این خصوصیات از وزن سالم پشتیبانی می کنند

ممکن است سلامت استخوان ها را ارتقا بخشد. ویتامین K نقش مهمی در متابولیسم استخوان دارد و مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که گلوکوزینولات ها ممکن است بر شکل گیری استخوان تأثیر مثبت داشته باشند

خواص شلغم ممکن است از کبد شما محافظت کند. مقدار شلغم آنتوسیانین ها و ترکیبات گوگرد مانند گلوکوزینولات ها نشان داده شده است که اثرات محافظت از کبد را در موش هایی با سمیت کبدی انجام می دهد

چگونه می توان شلغم را به رژیم غذایی خود اضافه کرد

شلغم را می توان هم به صورت پخته و هم به صورت خام میل کرد و سبزیجات شلغم علاوه بر این به سالادها عالی می شوند .

مقداری شلغم آب پز را به دستور تهیه سیب زمینی پوره شده خود اضافه کنید.

برای تهیه تراشه های شلغم ترد ، آنها را به صورت نازک خرد کرده و بپزید.

هنگام کباب کردن یا بو دادن سبزیجات ، شلغم های مکعب را با سیب زمینی و هویج مخلوط کنید .

تهیه شلغم بسیار آسان است و اضافه کردن آنها به بعضی از غذاهای مورد علاقه شما مطمئناً باعث افزایش ارزش غذایی آنها می شود.

 

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن