تغذیه و آشپزیخواص مواد غذایی

خواص ویتامین K

 

فواید سلامتی و منابع ویتامین K

خواص ویتامین K
خواص ویتامین K

 

 

به گروهی از ویتامین های محلول در چربی اشاره دارد که در لخته شدن خون ، متابولیسم استخوان و تنظیم سطح کلسیم خون نقش دارند.

بدن برای تولید پروترومبین ، یک پروتئین و فاکتور لخته سازی که در لخته شدن خون و متابولیسم استخوان از اهمیت برخوردار است ، به ویتامین K نیاز دارد . افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا کوادامین استفاده می کنند

فواید و خواص ویتامین K

ویتامین K به روش های مختلف برای بدن مفید است.

سلامت استخوان

فوایدی در  خواص ویتامین K وجود دارد به نظر می رسد ارتباط بین مصرف کم ویتامین K و پوکی استخوان .

مطالعات متعددی در پیشنهاد که ویتامین K از تعمیر و نگهداری از استخوان های قوی، بهبود می بخشد تراکم استخوان و خطر ابتلا به کاهش شکستگی . با این حال ، تحقیقات این موضوع را تأیید نکرده است.

 

سلامت شناختی

افزایش سطح ویتامین K در خون با افزایش حافظه اپیزودیک در افراد مسن مرتبط است. خواص ویتامین K در بدن مشهود است.

در یک مطالعه ، افراد سالم بالای ۷۰ سال با بالاترین سطح ویتامین K1 خون بالاترین عملکرد حافظه اپیزودیک کلامی را داشتند.

 

خواص ویتامین K و تاثیر بر سلامت قلب

ویتامین K ممکن است با جلوگیری از کانی سازی ، جایی که مواد معدنی در شریان ها ایجاد می شود ، فشار خون را پایین نگه دارد . این کار قلب را قادر می سازد تا خون را به صورت آزاد از طریق بدن پمپ کند.

کانی به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد و مهمترین عامل خطر بیماری های قلبی است . همچنین نشان داده شده است که مصرف کافی ویتامین K باعث کاهش خطر سکته مغزی می شود .

ویتامین K1 به میزان زیادی در سبزیجات سبز برگ ، مانند کلم و مرغ سوئیسی رخ می دهد . منابع دیگر شامل روغنهای گیاهی و برخی میوه ها است.

منابع منانوکین یا K2 شامل گوشت ، محصولات لبنی ، تخم مرغ و “ناتو” ژاپنی است که از دانه های سویا تخمیر شده تهیه می شود.

در اینجا برخی از منابع غذایی ویتامین K آورده شده است:

 

۱۰ جوانه جعفری حاوی ۹۰ میکروگرم (میلی گرم)

یک وعده ۳ عیار نیتو حاوی ۸۵۰ میکروگرم است

یک وعده نیم لیوان سبزیجات یخ زده یخ زده و آب پز حاوی ۵۳۰ میکروگرم است

یک فنجان اسفناج خام حاوی ۱۴۵ میکروگرم است

۱ قاشق غذاخوری روغن سویا حاوی ۲۵ میکروگرم است

یک نصف فنجان انگور حاوی ۱۱ میکروگرم است

یک تخم مرغ آب پز حاوی ۴ میکروگرم است

اعتقاد بر این است که بیشتر بزرگسالان در ایالات متحده به اندازه کافی ویتامین K مصرف می کنند.

 

نکات دستور العمل و خواص ویتامین K

این دستور العمل های سالم توسط یک متخصص تغذیه ثبت شده تهیه شده است. آنها می توانند میزان مصرف ویتامین K را افزایش دهند.

بادام زمینی نان تست شده

لازانیا اسفناج قدرت دار

جوانه بروکسل بو داده شده با گوشت خوک و آووکادو

سالاد اسفناج-پاستو

چربی های رژیمی جذب ویتامین K را تقویت می کند ، بنابراین یک سالاد از برگ های سبز آغشته به روغن زیتون هم ویتامین K را تأمین می کند و هم به بدن در جذب آن کمک می کند.

خطرات

هیچ حد بالایی قابل تحمل برای ویتامین K. که از خوردن غذاهای حاوی ویتامین K ناشی شود.

با این وجود ، مصرف هر نوع مکمل می تواند منجر به مسمومیت شود.

ویتامین K می تواند با چندین داروی متداول ، از جمله رقیق کننده خون ، ضد تشنج ، آنتی بیوتیک ، داروهای کاهش دهنده کلسترول و داروهای کاهش وزن ارتباط برقرار کند.

از رقیق کننده های خون مانند وارفارین برای جلوگیری از لخته شدن خون مضر که ممکن است جریان خون به مغز یا قلب را مسدود کند استفاده می شود. آنها با کاهش یا تأخیر در توانایی لخته شدن ویتامین K کار می کنند. ناگهان افزایش یا کاهش مصرف ویتامین K می تواند در تأثیر این داروها اختلال ایجاد کند. ثابت نگه داشتن ویتامین K از روز به روز می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

داروهای کاهش دهنده کلسترول در جذب چربی اختلال ایجاد می کنند. چربی رژیم غذایی برای جذب ویتامین K ضروری است ، بنابراین افرادی که این دارو را مصرف می کنند احتمال کمبود بیشتری دارند.

هرکسی که هرکدام از این داروها را مصرف می کند ، باید در مورد میزان مصرف ویتامین K با پزشک خود صحبت کند.

بهترین راه برای اطمینان از داشتن مواد مغذی کافی بدن ، مصرف یک رژیم غذایی متعادل ، میوه و سبزیجات فراوان است. مکمل ها فقط باید در صورت کمبود و سپس تحت نظارت پزشکی استفاده شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن