راهکار های درمان چاقی و خطرات افزایش وزن

درمان چاقی
درمان چاقی

 

چاقی به علل متعددی  از جمله سبک زندگی کم تحرک ، رژیم غذایی بد ، عوامل ژنتیکی ، وضعیت سلامتی یا استفاده از داروهای خاص ممکن است رخ بدهد. تعدادی از راه حل  های درمانی می توانند به افراد در تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل  کمک کنند.

داشتن اضافه وزن قادر است  خطرات و مشکلاتی  را برای سلامتی ایجاد کند. با توجه به  مرکز پیشگیری و کنترل  از بیماری ها  کاهش وزن می تواند دشوار و البته مایوس کننده  باشد ، اما حتی از دست دادن فقط ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند مزایای سلامتی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

برای شخصی که ۱۱۴ کیلوگرم وزن دارد ، این به معنای از دست دادن  ۱۱/۵کیلوگرم وزن است. کاهش وزن خود یک موفقیت مهم است.

برای مثال ، کاهش وزن آهسته و پیوسته ، به طور مثال ، ۱-۲ کیلوگرم در هفته ، معمولاً بهتر از از کاهش وزن با سرعت زیاد است.

تغییرات رژیم غذایی و ورزش روش های  مطلوب کاهش وزن هستند. با این حال ، برای برخی افراد این موارد مؤثر نیست. در این حالت ، دارو یا جراحی می تواند  راه حل دیگری باشد.

گاهی اوقات ، یک وضعیت بهداشتی – مانند یک مشکل هورمونی – می تواند سبب افزایش وزن شود. در این شرایط ، درمان عدم تعادل می تواند به حل مشکل کمک کند.

در این مطالب ، راهکارهایی را برای درمان چاقی و کاهش وزن مطرح می کنیم

 

۱٫تغییرات رژیم غذایی

جایگزین کردن  غذاهای پرچرب با سبزیجات و میوه بیشتر می تواند در کاهش وزن به فرد کمک کند.

یکی از دلایل تجمع وزن و چربی اضافی این است که فرد بیشتر از کالری مورد نیازش مصرف کند . با گذشت زمان ، این موضوع  می تواند به افزایش وزن منجر شود.

برخی از انواع مواد غذایی به احتمال زیاد منجر به افزایش وزن می شوند. برخی از غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این موارد  می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بدن شود که سبب افزایش اضافه وزن می شود.

کاهش مصرف مواد غذایی تصفیه شده . فرآوری شده ، و آماده که دارای قند و چربی زیاد هستند ، و همچنین افزایش مصرف غلات سبوس دار و سایر غذاهای پر فیبر – مانند میوه و سبزیجات تازه – می تواند  در کاهش وزن فرد کمک کند..

یکی از مزایای یک رژیم غذایی پر فیبر این است که بدن سریع تر احساس سیری می کند.غلات سبوس دار به شخص کمک می کنند تا مدت طولانی تری احساس سیری کنید ، زیرا بدن آهسته تر انرژی خود را آزاد می کند.

فیبر و غلات کامل نیز می توانند به کاهش خطرات متعددی از شرایط نزدیک به ابتلا به سندرم متابولیک کمک کنند.سندرم متابولیک شرایطی است که شامل تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی است. این بیماری در افراد چاق بیشتر دیده می شود .

پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما برای پیشنهاد یک راهکار و احتمالاً یک برنامه مناسب برای کاهش وزن کمک کند.

از رژیم های غذایی کم ارزش خودداری کنید

تلاش برای کاهش وزن سریع با رژیم های غذایی ناخوشایند خطرات زیر را به همراه دارد:

ممکن است مشکلات بهداشتی جدیدی ایجاد شود.

با کمبود ویتامین مواجه شوید.

دستیابی به کاهش وزن اصولی دشوارتر است.

در برخی موارد ممکن است پزشک پیشنهاد کند که فردی که چاقی شدید دارد باید از رژیم غذایی با مایعات بسیار و کم کالری پیروی کند. یک متخصص بهداشت و درمان باید بر این روش درمانی نظارت کند تا در حین پیروی از رژیم ، فرد با مشکل مواجه نشود.

 

۲٫فعالیت بدنی

در حالی که بدن برخی کالری ها را حتی وقتی فرد فقط در حال نشستن یا خوابیدن است ، می سوزاند ، برای اکثر افراد ،  بدن هر چه فعال تر باشند ، کالری بیشتری می سوزاند.

با این حال ، این کالری سوزاندن می تواند زمان ببرد.

راه های مطلوب برای شروع فعالیت شامل موارد زیر است:

  • قدم زدن سریع
  • استفاده از پله به جای آسانسور
  • شنا كردن
  • پیاده شدن از اتوبوس یا قطار زودتر از رسیدن به مقصد و پیاده روی بقیه راه
  • انجام فعالیت هایی  مانند باغبانی ، مشاغل خانگی یا پیاده روی همگی در این امر نقش دارد.
  • پيشنهاد مي شود ۶۰ تا ۹۰ دقيقه  فعاليت هاي شديد فعال در بيشتر روزهاي هفته انجام شود.

افرادی که به سبب داشتن مشکلات جسمی و سلامتی یا تحرک مشغول ورزش نیستند و یا اینکه فعالیت سخت برایشان دشوار است ، باید در مورد نحوه ورزش و چگونگی شروع کار با یک متخصص سلامت صحبت کنند.

شخصی که عادت به ورزش کردن ندارد نباید از فعالیت بیش از حد شدید شروع کند ، زیرا این امر  می تواند یک خطر برای سلامتی  شخص باشد.

 

۳٫داروهای کاهش وزن

پزشک گاهی اوقات برای کمک به کاهش وزن فرد و درمان چاقی دارو و قرص هایی را برای فرد تجویز می کند  اگر

تغییرات رژیم غذایی و ورزش منجر به کاهش وزن نشود و همین طور وزن فرد خطرات قابل توجهی برای سلامتی آنها به همراه داشته یاشد ، پزشک این توصیه و تجویز را عملی می کند.

باید تدجه داشت که  باید دارو را در کنار یک رژیم غذایی کم کالری استفاده کرد و  جایگزین تغییرات سبک زندگی نمی شود.

شاخص توده بدنی (BMI)

نمودار یا شاخص حسابگر توده بدنی (BMI) می تواند به شما نشان دهد که وزن یک فرد سالم است یا نه.

 

۴- جراحی

کاهش وزن یا باریاتریک ، عمل جراحی شامل از بین بردن یا تغییر بخشی از معده یا روده کوچک فرد است به طوری که آنها به اندازه قبل از آن ، غذای زیادی مصرف نکنند یا همان کالری زیادی را جذب نکنند.

این امر  می تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند و همچنین باعث کاهش فشار خون ، دیابت نوع ۲ و سایر جنبه های سندرم متابولیک می شود که با  ممکن است  با چاقی رخ دهد.

جراحی می تواند معده را کوچکتر کند ، یا می تواند بخشی از دستگاه گوارش را دور بزند.

 

آستین معده یا باند معده

جراح برای کوچکتر کردن معده از یک آستین معده یا یک باند معده استفاده می کند.

بعد از عمل ، فرد نمی تواند در طول هر نشست و برخواست بیش از یک فنجان غذا مصرف کند. این به طور قابل توجهی مصرف مواد غذایی را کاهش می دهد

 

مان هورمونی

درمان هورمونی ممکن است روزی به افراد مبتلا به چاقی کمک کند. دانشمندان که مطالعه ای را در سال ۲۰۱۴ منتشر کردند ، خاطرنشان کردند که بخشی از موفقیت جراحی چربی ممکن است تأثیر آن بر هورمون های روده باشد.

استفاده از این هورمون ها می تواند به روش های جدید و غیر جراحی منجر شود.

محققان پیشنهاد می كنند كه تركیب هورمونهای خاص می تواند درمانی مؤثر باشد.

۶٫قهوه ای شدن سلول های چربی سفید

انسان ها و سایر پستانداران حاوی دو نوع سلول چربی هستند:

سلولهای چربی قهوه ای کالری را می سوزانند و گرما تولید می کنند.

سلولهای چربی سفید کالری را ذخیره می کنند.

دانشمندان به دنبال راهکار هایی برای  برنامه ریزی سلولهای چربی سفید بودند تا رفتار بیشتری مانند سلولهای چربی قهوه ای انجام دهند. آنها این سلول های چربی را “مبهم” می نامند.

اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند ، ممکن است بتوانند درمانی را تولید کنند که باعث شود بدن سریعتر چربی سوخته شود.

 

 خطرات سلامتی و وزن

چاقی خطرات ناشی از  مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

فشار خون بالا یکی از جنبه های سندرم متابولیک است.

برخی از این موارد – مانند دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا – تحت عنوان سندرم متابولیک قرار دارند ، مجموعه ای از ویژگی هایی که اغلب در کنار هم اتفاق می افتند ، غالباً با اضافه وزن و چاقی.

 

خطرات سلامتی که با چاقی افزایش می یابد عبارتند از:

استئوآرتریت : فشار اضافی روی مفاصل می تواند منجر به تخریب استخوان و غضروف شود.

بیماری عروق کرونر قلب : هنگامی که فرد وزن اضافی داشته باشد ، بیماری قلبی بیشتر می شود. این موضوع اغلب به سبب بالا بودن سطح کلسترول و افزایش وزن اضافی بر روی قلب و رگ های خونی است.

بیماری کیسه صفرا : مصرف غذاهایی که سرشار از چربی و قند هستند ممکن است لزوما منجر به چاقی نگردد ، اما می تواند باعث کبد بیش از حد کلسترول شود و در نتیجه منجر به سنگ کیسه صفرا شود .

فشار خون بالا : بافت چربی بیش از حد در بدن ممکن است موادی را که بر کلیه ها تأثیر می گذارد ترشح کند. این می تواند منجر به فشار خون بالا یا فشار خون بالا شود . بدن همچنین ممکن است انسولین اضافی تولید کند ، و این نیز می تواند فشار خون را بالا ببرد .

مشکلات تنفسی : اگر وزن اضافی به ریه ها فشار وارد آورد ، باعث ایجاد فضای موجود برای تنفس می شود.

سکته مغزی : چاقی اغلب در کنار کلسترول ایجاد می شود. با گذشت زمان ، خطر انسداد رگهای خونی را افزایش می دهد. این عارضه به نوبه خود می توانند منجر به بیماری قلبی و سكته مغزی شوند .

دیابت نوع ۲ : این جنبه اصلی سندرم متابولیک است.

 

بنابراین درمان چاقی باید در الویت قرار بگیرد تا سلامتی را به خطر نیاندازد