دسته‌بندی نشده

طراحی مد

مد و مد گرایی

 

طراحی مد
طراحی مد

 

طراحی مد و یا مد و مدگرایی موضوعی  است که  کم و زیاد در بین  همه اقشار جامعه وجود دارد، اما دراین بین جوانان و نوجوانان بیش از دیگران به مد اهمیت می‌دهند و مدگرا هستند. امروزه جوانان با گسترش فناوری‌های جدید رایانه‌ای  و  وسایل ارتباط جمعی ، ارتباطات بسیاری  با فرهنگ‌های گوناگون  و جوامع یافته‌اند و موقعیت آنها در فهم و شناخت ارزش ها ، انتخاب هنجارهای مطلوب و  باورها پیچیده تر و مشکل تر شده است و چه بسا زمینه‌های موجود، باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش های جامعه‏ خویش رو آورند

تعریف مد و مدگرایی

 

مدها الگوهای فرهنگی ای هستند که توسط بخشی از جامعه، پذیرفته می شوند و دارای یک دوره‏ى زمانی نسبتا ًکوتاه اند و  سپس فراموش می شوند. بنابراین، «مدگرایی» آن است که فرد، طرز زندگی و  سبک لباس پوشیدن و رفتار خود را طبق آخرین الگوها تطبیق کند و به محض آن که الگوی جدیدی در جامعه رواج یافت، از آن یکی پیروی نماید

مقوله مد به لباس محدود نمی‌شود، صحبت کردن، راه رفتن، طرز نشستن ، مدل مو، وسایل منزل و… همگی می‌توانند تحت تاثیر مد باشند. پیروی دائمی و نابخردانه از مقوله  مد، آشفتگی ذهنی شدیدی به دنبال می‌آورد. فرد تا مدت‌ها به صرف هزینه مالی، وقت و تفکر، جذب پدیده‌ای می‌شود که به زودی برای او کهنه خواهد شد. این مسائل نیز می تواند نوعی طراحی مد توسط اشخاصی را در بر بگیرد.

پدیده مد و طراحی مد انتخاب افراد را محدود می‌نماید و از سویی ممکن است با بسیاری از آموزه‌های دینی و اخلاقی ناسازگار باشد. بنابراین مد باید با وضعیت اجتماعی و فرهنگی  و اقتصادی افراد تطبیق داده شود و افراد تلاش کنند تا یک جریان از پیش تعیین شده، به راحتی زندگی و سلایق آنها را تحت کنترل در نیاورد.

 

پوشاک و آرایش، شاخص کالای مد شونده

 

با وجود آن که مد و مدگرایی کل گستره‏ى زندگی اجتماعی را در بر می گیرد، پوشاک و سبک و شیوه‏ى آرایش،عمده ترین کالای مد شونده به حساب می آیند .

 

عوامل و زمینه های مدگرایی و طراحی مد

 

در یک نگاه کلّی و جامع نگر، مدگرایی را می توان ناشی از عوامل و زیر ساخت های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی و روان شناختی دانست.

 

ریشه های تاریخی مدگرایی به سال های بسیار دور بر می گردد. با نگاهی به تاریخ ایران، در عصر سلطنت فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه که پای ایرانیان به فرنگ باز شد، تا عصر رضا شاه که دوره‏ى حسّاسی را در تاریخ ایران رقم زد، فصل متفاوتی در مدگرایی ایرانیان گشوده شد. از آن زمان که رضا شاه با سلطه‏ى سیاسی بر کشور، نحوه و شکل لباس پوشیدن مردم ایران را تغییر داد، تاکنون، مدهای مختلف در ایران (و بخصوص در بین قشر جوان)، رایج گردیده است

 

نقش تولید کنندگان در اشاعه‏ مد

 

شرکت های تولیدیبه وسیله  شناخت روحیات افراد جامعه و روان سنجی  و با تکیه بر  به همین روحیه‏ى میل به امروزی شدن  و نوگرایی در جوانان، هر روز، یک فرم پیراهن ، کفش ،  شلوار، عینک، ، کاغذ دیواری، گوشی تلفن و… را عرضه می کنند و اندک تغییری از جانب آنها، یک مد جدید می شود و حتّی گاهی برای آن که کالای تولیدی شان زودتر در جامعه مد شود، از یک فرد مشهور (مثل یک هنرمند سینما یا ورزشکار)، با اعطای مبلغ زیادی پول، می خواهند که برای یک بار هم که شده، از آن کالای جدید استفاده کند و در فیلم یا صحنه‏ى تلویزیون، ظاهر شود.

 

یکی از علل عمده ای که طرّاحان  و تولید کنندگان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود  جایی باز کنند و مد آفرینی داشته باشند، آشنایی آنها با مبانی روان شناختی «تأثیرگذاری» و به کارگیری روش ها و اصول فنّی مناسب در کار است، در حالی که تولید کنندگان داخلی و محدود، معمولاً به تقلید و الگو برداری از آنها می پردازند و به شکلی  مدهای غربی را در جامعه رواج می دهند .

 

رسانه ها و ترویج مد

 

شبکه های تلویزیونی، پایگاه های فعّال اینترنتی و مطبوعات انواع مدهای جدید را تبلیغ می کنند و از اینراه  ، زمینه را برای گرایش خانواده ها و بخصوص جوانان به سوی مدهای نو مهیا می سازند

یک نمایش مد

طراحان لباس از گزینه  و راه های مختلف و متداولی می‌توانند کار کنند، برای مثال آنها می‌توانند به شکل تمام وقت در خانهٔ طراحان که متعلق به صاحبان طرح هاست برای یک مد خاص و یا به صورت انفرادی یا به عنوان بخشی از یک گروه کار کنند. طراحان مستقل روی طرح‌های خودشان کار می‌کنند و پس از اتمام کار، طرح‌های خود را به خانه‌های مد یا به طور مستقیم به تولیدی های لباس یا مغازه ها می‌فروشند و لباس‌ها برچسب خریدار طرح را می‌خورند. برخی از طراحان برچسب‌های خودشان را می‌سازند که تحت آن طرح هایشان با نام خودشان در بازار عرضه می‌شوند. بعضی از طراحان نیز خود کارفرما هستند و برای مشتریان خاص و منحصر به فردی طراحی می‌کنند.

این طراحان که به دنبال بنا نهادن گرایش‌های مد هستند لباس‌های نوآورانه و مبتکرانه خلق می‌کنند. با این حال اکثر طراحان مد ایده‌های نوآورانهٔ خود را برای بازار انبوه لباس‌های زنانه، مردانه و کودکانه به کار می‌برند و در استخدام تولیدکنندگان پوشاک هستند

 

اسلام و مسأله مد و لباس

 

 

لباس همراه همیشگی زیست انسان و تمدن  به دور از توحش بوده است. از آن فراتر، تاریخ نشان می‌دهد که انسان همیشه لباسبر تن داده داشته است . به همین دعلت  تمام ادیان الهی، به ویژه دین مبین اسلام، به موضوع  پوشش به عنوان یک نیاز طبیعی و امری ارزشی، توجه خاصی نموده و ابعاد معنوی آنرا نیز مطرح کرده‌اند که دیدگاه اسلام در این رابطه منحصر به فرد است. بر همین مبنا، موضوع لباس و پوشش در تعالیم و احکام دین اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است که مباحث آن در کنار موضوعات مربوط به روابط میان زنان و مردان و مسائل شرعی آن مطرح می‌شود.

به طور کلی، معیارهای مطلوب پوشش و مد در اسلام را می‌توان در کلمه «حجاب» خلاصه نمود که نه تنها برای زنان، بلکه برای مردان نیز مصداق پیدا می‌کند. کلمه حجاب در لغت به معنای پرده افکندن و حایل قرار دادن میان دو چیز است و امروزه به پوشش ظاهری زنان اطلاق می‌شود

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن