۹ اثر جانبی کافئین بیش از حد

 

عوارض کافئین بیش از حد
عوارض کافئین بیش از حد

 

قهوه و چای نوشیدنی های فوق العاده ای سالم هستند.

بیشتر انواع آن حاوی کافئین است ، ماده ای که ممکن است روحیه ، متابولیسم و ​​عملکرد ذهنی و جسمی شما را تقویت کند

همچنین مطالعات نشان داده اند که در مصرف مقادیر کم تا متوسط ​​برای اکثر افراد بی خطر است

با این وجود ، مصرف زیاد کافئین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناک داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است كه ژنهای شما تأثیر عمده ای در تحمل شما نسبت به آن دارند. برخی می توانند بدون تجربه اثرات منفی کافئین بیشتری نسبت به سایرین مصرف کنند

علاوه بر این ، افرادی که به کافئین عادت ندارند ممکن است بعد از مصرف آنچه معمولاً یک دوز متوسط ​​محسوب می شود ، علائم را تجربه کنند

 

در این مطلب ۹ عارضه کافئین زیاد ،  آورده شده است.

 

۱٫اضطراب

اضطراب می تواند اولین عوارض کافئین بیش از حد در بدن باشد!

کافئین به دلیل افزایش هوشیاری شناخته شده است.

این کار با مسدود کردن اثرات آدنوزین ، یک ماده شیمیایی مغز است که باعث می شود احساس خستگی کنید. در عین حال ، باعث آزاد شدن آدرنالین ، هورمون “مبارزه یا پرواز” همراه با افزایش انرژی می شود

با این حال ، در دوزهای بالاتر ، این اثرات ممکن است برجسته تر شوند و منجر به اضطراب و عصبی شدن می شوند.

در حقیقت ، اختلال اضطرابی ناشی از کافئین یکی از چهار سندرم مرتبط با کافئین است که در دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی (DSM) ذکر شده است ، که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است.

مصرف روزانه بسیار بالای ۱۰۰۰ میلی گرم یا بیشتر در روز گزارش شده است که باعث ایجاد عصبی ، لک لک و علائم مشابه در اکثر افراد می شود ، در حالی که حتی مصرف متوسط ​​نیز ممکن است منجر به اثرات مشابه در افراد حساس به کافئین شود

یک مطالعه در ۲۵ مرد سالم نشان داد که افرادی که تقریباً ۳۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کرده اند ، بیش از دو برابر استرس کسانی که دارونما مصرف کرده بودند ، تجربه کردند.

جالب است که ، میزان استرس بین مصرف کنندگان کافئین معمولی و کمتر مکرر ، مشابه بود ، نشان می دهد این ترکیب ممکن است بدون توجه به اینکه شما آن را به طور عادت می نوشید ، تأثیر یکسانی بر میزان استرس داشته باشد

 

۲٫بی خوابی

توانایی کافئین برای کمک به افراد در بیدار ماندن یکی از با ارزش ترین ویژگی های آن است.

از طرف دیگر ، مصرف زیاد کافئین می تواند خواب کافی ترمیمی را دشوار کند.

یکی دیگر از عوارض کافئین بیش از حد ، بی خوابی است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین بالاتر به نظر می رسد میزان زمان لازم برای خوابیدن را افزایش می دهد. همچنین ممکن است کل زمان خواب بخصوص در افراد مسن کاهش یابد

در مقابل ، به نظر می رسد مقادیر کم یا متوسط ​​کافئین در افرادی که “خواب خوب” یا حتی افرادی که دچار بی خوابی خود گزارش می شوند ، روی خواب خیلی تأثیر نمی گذارد

ممکن است متوجه شوید که کافئین بیش از حد در خواب شما اختلال ایجاد می کند .

اگرچه قهوه و چای غلیظ ترین منابع کافئین هستند ، اما در نوشابه ، کاکائو ، نوشیدنی های انرژی زا و انواع مختلفی از دارو نیز یافت می شود.

به عنوان مثال ، شلیک انرژی ممکن است حاوی ۳۵۰ میلی گرم کافئین باشد ، در حالی که برخی نوشیدنی های انرژی به اندازه ۵۰۰ میلی گرم در هر قوطی تأمین می کنند

نکته مهم این که ، مقدار کافئین که می توانید بدون تأثیر خواب خود مصرف کنید به ژنتیک شما و عوامل دیگر بستگی دارد.

تحقیقات نشان داده اند که در حالی که کافئین به طور متوسط ​​پنج ساعت در سیستم شما باقی می ماند ، بسته به نوع فرد ممکن است یک ساعت و نیم ساعت تا نه ساعت باشد.

یک مطالعه بررسی کرد که چگونه زمان مصرف کافئین بر خواب تأثیر می گذارد. محققان به ۱۲ بزرگسال سالم ۴۰۰ میلی گرم کافئین یا شش ساعت قبل از خواب ، سه ساعت قبل از خواب یا بلافاصله قبل از خواب دادند.

۳٫مسائل مربوط به هضم

بسیاری از مردم می دانند که یک فنجان قهوه صبحگاهی به حرکت روده هایشان کمک می کند.

اثر ملین قهوه به ترشح گاسترین ، هورمونی که معده ایجاد می کند باعث افزایش فعالیت در روده بزرگ می شود. علاوه بر این ، قهوه بدون کافئین نشان داده شده است که پاسخ مشابهی را ایجاد می کند

با این حال ، خود کافئین نیز به نظر می رسد با افزایش دور دست ، انقباضاتی که غذا را از طریق دستگاه گوارش شما منتقل می کند ، حرکت روده را تحریک می کند

با توجه به این تأثیر ، جای تعجب نیست که دوزهای زیاد کافئین ممکن است منجر به شل شدن مدفوع یا حتی اسهال در برخی افراد شود.

اگرچه اعتقاد بر این بود که سال ها قهوه باعث ایجاد زخم معده می شود ، اما مطالعه بزرگ بیش از ۸۰۰۰ نفر هیچ ارتباطی بین این دو نفر پیدا نکرد

از طرف دیگر ، برخی مطالعات نشان می دهد که نوشیدنی های کافئین دار ممکن است بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) را در برخی افراد بدتر کند. به نظر می رسد این امر به خصوص در مورد قهوه صادق است

از آنجایی که قهوه می تواند تأثیرات عمده ای بر عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد ، در صورت بروز هرگونه مشکل ، ممکن است بخواهید مقدار مصرف شده را کم کنید یا به چای تبدیل کنید.

بنابراین عوارض کافئین بیش از حد ، قادر است بر دستگاه گوارش نیز اثر بگذارد

۴٫شکست عضلات

رابدومیولیز یک وضعیت بسیار جدی است که در آن فیبرهای عضلانی آسیب دیده وارد جریان خون می شوند و منجر به نارسایی کلیه و سایر مشکلات می شوند.

علل شایع رابومولیولیز شامل تروما ، عفونت ، سوء مصرف مواد مخدر ، فشار عضلانی و نیش از مارهای سمی یا حشرات است.

علاوه بر این ، گزارش های متعددی در مورد رابدومیولیز مربوط به مصرف بیش از حد کافئین گزارش شده است ، اگرچه این نسبتاً نادر است

در یک مورد ، یک زن پس از نوشیدن ۳۲ اونس قهوه (تقریباً ۱ لیتر) قهوه حاوی تقریباً ۵۶۵ میلی گرم کافئین ، تهوع ، استفراغ و ادرار تیره ایجاد کرد. خوشبختانه ، وی پس از درمان با دارو و مایعات بهبود یافت

نکته مهم این است که این مقدار زیادی کافئین برای مصرف در مدت زمان کوتاهی است ، خصوصاً برای کسی که به آن عادت ندارد یا به اثرات آن بسیار حساس است.

به منظور کاهش خطر ابتلا به رابدومیولیز ، بهتر است میزان مصرف خود را به حدود ۲۵۰ میلی گرم کافئین در روز محدود کنید ، مگر اینکه شما به مصرف بیشتر عادت کنید.

۵٫ اعتیاد

علیرغم تمام مزایای سلامتی کافئین ، هیچ تکذفی مبنی بر ایجاد عادت در آن وجود ندارد.

یک بررسی دقیق نشان می دهد که اگرچه کافئین باعث ایجاد برخی مواد شیمیایی مغز به طور مشابه به روش کوکائین و آمفتامین ها می شود ، اما اعتیاد کلاسیک را به روشی که این داروها انجام می دهند نمی دهد

در یک مطالعه ، ۱۶ نفر که به طور معمول کافئین زیاد ، متوسط ​​یا بدون کافئین مصرف کرده بودند ، پس از طی یک ساعت بدون کافئین در یک کلمه آزمایش شرکت کردند. فقط مصرف کنندگان کافئین زیاد تعصب را برای کلمات مرتبط با کافئین نشان دادند و هوس کافئین قوی داشتند

 

در یک مطالعه دیگر ، ۲۱۳ مصرف کننده کافئین پس از ۱۶ ساعت بدون استفاده از آن ، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. کاربران روزانه در مقایسه با افراد غیر روزانه سردرد ، خستگی و سایر علائم ترک افزایش بیشتری داشتند

 

اگرچه به نظر نمی رسد این ترکیب باعث اعتیاد واقعی شود ، اگر به طور مرتب قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار بنوشید ، احتمال خیلی خوبی وجود دارد که ممکن است به اثرات آن وابسته شوید.

 

۶٫فشار خون بالا

به طور کلی ، به نظر می رسد عوارض کافئین بیش از حد کافئین در بیشتر افراد خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی را افزایش نمی دهد.

با این حال ، به دلیل تأثیر تحریک کننده آن بر سیستم عصبی فشار خون در چندین مطالعه افزایش یافته است.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته قلبی است زیرا ممکن است با گذشت زمان به شریان ها آسیب برساند و جریان خون را به قلب و مغز شما محدود کند.

خوشبختانه به نظر می رسد که تأثیر کافئین بر فشار خون موقتی است. همچنین ، به نظر می رسد بیشترین تأثیر را روی افرادی که عادت به مصرف آن ندارند ، داشته باشد.

همچنین نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین باعث افزایش فشار خون در هنگام ورزش در افراد سالم و همچنین در افرادی که فشار خون خفیف دارند

۷٫ضربان قلب سریع

اثرات تحریکی مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث ضربان قلب شما سریعتر شود.

همچنین ممکن است منجر به تغییر ضربان ضربان قلب ، به نام فیبریلاسیون دهلیزی شود ، که در جوانانی گزارش شده است که نوشیدنی های انرژی زا حاوی دوزهای بسیار زیاد کافئین مصرف می کنند

در یک مطالعه موردی ، زنی که مقدار زیادی پودر کافئین و قرص را در اقدام به خودکشی مصرف کرده بود ، ضربان قلب بسیار سریع ، نارسایی کلیه و سایر مشکلات سلامتی جدی ایجاد کرد

با این حال ، به نظر نمی رسد که این اثر در همه رخ دهد. در واقع ، حتی برخی از افراد با مشکلات قلبی ممکن است قادر به تحمل مقدار زیادی کافئین بدون عوارض جانبی باشند.

در یک مطالعه کنترل شده ، هنگامی که ۵۱ بیمار مبتلا به نارسایی قلبی به مدت ۵ ساعت ۱۰۰ میلی گرم کافئین در ساعت مصرف کردند ، ضربان قلب و ریتم آنها طبیعی بود

دوزهای زیاد کافئین ممکن است ضربان قلب یا ریتم را در برخی افراد افزایش دهد. به نظر می رسد این تأثیرات در افراد مختلف متفاوت است. اگر آنها را احساس کردید ، میزان مصرف خود را کاهش دهید.

۸٫ خستگی

قهوه ، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار برای افزایش سطح انرژی شناخته شده اند.

با این حال ، آنها همچنین می توانند با خسته شدن مجدد پس از ترک کافئین از سیستم شما ، اثر متضادی را به همراه داشته باشند.

یک بررسی از ۴۱ مطالعه نشان داد که اگرچه نوشیدنی های انرژی زا با کافئین باعث افزایش هوشیاری و بهبود خلق و خوی برای چند ساعت می شوند ، اما شرکت کنندگان در روز بعد اغلب خسته تر از حد معمول بودند

البته اگر در طول روز به نوشیدن مقدار زیادی کافئین ادامه دهید ، می توانید از اثرات برگشتی خودداری کنید. از طرف دیگر ، این ممکن است بر توانایی شما در خواب تأثیر بگذارد.

برای به حداکثر رساندن فواید کافئین در مورد انرژی و جلوگیری از خستگی مجدد ، آن را در دوزهای متوسط ​​و نه زیاد مصرف کنید.

۹٫تکرر ادرار 

افزایش ادرار یک عارضه جانبی رایج در مصرف زیاد کافئین به دلیل اثرات تحریک کننده این ترکیب بر مثانه است.

شاید متوجه شده باشید که هنگام نوشیدن قهوه یا چای بیشتر از حد معمول باید ادرار کنید.

 

بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد تأثیر این ترکیب بر روی دفع ادرار ، روی افراد مسن و افراد دارای مثانه بیش فعال یا بی اختیاری متمرکز شده است

 

در یک مطالعه ، ۱۲ فرد جوان تا میانسال با مثانه های بیش فعال که ۲ میلی گرم کافئین در هر پوند (۴٫۵ میلی گرم در هر کیلوگرم) از وزن بدن مصرف می کردند ، روزانه افزایش قابل توجهی در دفعات ادرار و فوریت را تجربه کردند

برای کسی که وزن ۱۵۰ پوند (۶۸ کیلوگرم) داشته باشد ، این برابر با حدود ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز است.

علاوه بر این ، مصرف زیاد ممکن است احتمال بروز بی اختیاری در افراد با مثانه سالم را افزایش دهد.

یک مطالعه بزرگ ، تأثیر مصرف زیاد کافئین بر بی اختیاری در بیش از ۶۵۰۰۰ زن بدون بی اختیاری را مورد بررسی قرار داد.

كسانی كه روزانه بیش از ۴۵۰ میلی گرم مصرف كرده اند ، در مقایسه با كسانی كه كمتر از ۱۵۰ میلی گرم در روز مصرف كرده اند ، خطر ابتلا به بی اختیاری را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند

اگر نوشیدنی های کافئین دار زیادی می نوشید و احساس می کنید که ادرار شما مکرر یا فوری تر از حد ضروری است ، شاید ایده خوبی باشد که مصرف خود را کم کنید تا ببینید علائم شما بهبود می یابد یا نه.

از طرف دیگر ، دوزهای بسیار بالا ممکن است منجر به عوارض جانبی شود که در زندگی روزانه تداخل دارد و حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شود.

اگرچه پاسخ ها به شخص به شخص دیگر متفاوت است ، اما تأثیر مصرف زیاد نشان می دهد که بیشتر لزوماً بهتر نیست.

برای به دست آوردن فواید کافئین بدون اثرات نامطلوب ، ارزیابی صحیح از خواب ، میزان انرژی و سایر عوامل موثر بر آن را انجام دهید و در صورت لزوم میزان مصرف خود را کاهش دهید

عوارض کافئین بیش از حد