تغذیه و آشپزیخواص مواد غذایی

فواید روغن زیتون بر سلامتی

فواید روغن زیتون بر سلامتی و استفاده از این روغن فوق العاده

 

فواید سلامتی روغن زیتون
فواید سلامتی روغن زیتون

زیتون و روغن زیتون در یک نگاه

چربی های سالم موجود در زیتون برای تولید روغن زیتون ، یکی از مؤلفه های مهم رژیم غذایی فوق العاده سالم مدیترانه ای استخراج می شود.

زیتون ها اغلب در سالادها ، ساندویچ ها استفاده می شوند. وزن متوسط ​​زیتون حدود ۵-۵ گرم است.

برخی از زیتون های نابالغ سبز هستند و هنگام رسیدن ، سیاه می شوند. برخی دیگر حتی وقتی کاملاً رسیده اند ، سبز باقی می مانند.

در منطقه مدیترانه ، ۹۰٪ زیتون برای تهیه روغن زیتون استفاده می شود. روغن زیتون بر سلامتی تاثیر به خصوصی دارد.

 

ارزش غذایی

زیتون حاوی ۱۱۵-۱۴۵ کالری در هر ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) یا حدود ۵۹ کالری برای ۱۰ زیتون است.

 

حقایق تغذیه ای برای ۳٫۵ اونس (۱۰۰ گرم) زیتون رسیده ، کنسرو شده است (۳ منبع معتبر):

  • کالری: ۱۱۵
  • آب: ۸۰٪
  • پروتئین: ۰٫۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۶٫۳ گرم
  • شکر: ۰ گرم
  • فیبر: ۳٫۲ گرم
  • چربی: ۱۰٫۷ گرم
  • اشباع: ۱٫۴۲ گرم
  • تک اشباع: ۷٫۸۹ گرم
  • اشباع نشده اشباع شده: ۰٫۹۱ گرم

چربی

زیتون ها حاوی ۱۱ تا ۱۵٪ چربی هستند ، ۷۴٪ آن اسید اولئیک است ، نوعی اسید چرب اشباع نشده . ماده اصلی روغن زیتون است.

اسید اولئیک به چندین مزیت سلامتی از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است. حتی ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند.

کربن و فیبر

کربوهیدرات ها ۴-۶٪ از زیتون ها را تشکیل می دهند ، و آنها را به میوه ای کم کربوهیدرات تبدیل می کنند.

بیشتر این کربوهیدرات ها فیبر هستند . در حقیقت ، فیبر ۵۲-۸۶ درصد از کل محتوای کربوهیدرات را تشکیل می دهد.

بنابراین میزان خالص کربن قابل هضم بسیار کم است. با این حال ، زیتون ها هنوز منبع نسبتاً ضعیفی از فیبر هستند ، زیرا ۱۰ عدد زیتون فقط حدود ۱٫۵ گرم تهیه می کنند.

.ویتامین ها و مواد معدنی

زیتون منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی است که برخی از آنها هنگام فرآوری اضافه می شوند. ترکیبات مفید این میوه شامل موارد زیر است :

  • ویتامین E. غذاهای گیاهی پر چرب حاوی مقادیر زیادی از این آنتی اکسیدان قدرتمند هستند.
  • اهن. زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است که برای انتقال گلبول های قرمز خون برای انتقال اکسیژن بسیار مهم است
  • مس. این ماده معدنی اساسی اغلب فاقد رژیم غذایی معمولی غربی است. کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد
  • کلسیم فراوان ترین ماده معدنی بدن ، کلسیم برای عملکرد استخوان ، عضله و عصب ضروری است
  • سدیم اکثر زیتون ها حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند زیرا در آب نمک یا نمکی بسته بندی می شوند.
  • زیتون منبع خوبی از ویتامین E ، آهن ، مس و کلسیم است. در صورت بسته بندی در آب شور نیز ممکن است حاوی مقادیر زیادی سدیم باشد.

 

سایر ترکیبات گیاهی

زیتون سرشار از بسیاری از ترکیبات گیاهی ، به ویژه آنتی اکسیدان ها ، از جمله است:

 

اولئوروپئین این ویتامین فراوان ترین آنتی اکسیدان موجود در زیتون های تازه و غیرمستقیم است. این به بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط است

هیدروکسی تیروزول. در حین رسیدن زیتون ، اولئوروپئین به هیدروکسی تیروزول تجزیه می شود. همچنین یک آنتی اکسیدان قدرتمند است

تیروزول بیشترین میزان موجود در روغن زیتون ، آنتی اکسیدان به اندازه هیدروکسی تیروزول قوی نیست. با این حال ، ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند

اسید اولانولیک. این آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری از آسیب کبد ، تنظیم چربی های خون و کاهش التهاب کمک کند

کوئرستین این ماده مغذی ممکن است فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد.

.

فرآوری زیتون

رایج ترین انواع زیتون های کامل:

  • زیتون سبز اسپانیایی ، ترشی
  • زیتون سیاه یونانی ، خام
  • زیتون های کالیفرنیا ، با اکسیداسیون رسیده و سپس ترشی

از آنجا که زیتون ها بسیار تلخ هستند ، معمولاً تازه شیر خورده نمی شوند. درعوض ، آنها درمان و تخمیر می شوند. این فرایند ترکیبات تلخ مانند اولئوروپئین را که بیشتر در روغن زیتون های بی آب موجود هستند ، از بین می برد.

 

کمترین میزان ترکیبات تلخ در زیتون های رسیده و سیاه وجود دارد

با این حال ، انواع مختلفی وجود دارد که نیازی به پردازش ندارند و هنگام رسیدن به طور کامل قابل مصرف هستند.

پردازش زیتون بسته به روشی که استفاده می شود ممکن است از چند روز تا چند ماه انجام شود. روش های پردازش اغلب به سنت های محلی تکیه می کنند ، که بر طعم ، رنگ و بافت میوه تأثیر می گذارد

 

اسید لاکتیک در طول تخمیر نیز بسیار مهم است. این ماده به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی عمل می کند و زیتون ها را از باکتری های مضر محافظت می کند.

 

در حال حاضر ، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا زیتون تخمیر شده دارای اثرات پروبیوتیکی است یا خیر . این می تواند منجر به بهبود سلامت گوارشی شود

 

زیتون جزء اصلی رژیم های مدیترانه ای است. آنها با فواید بسیاری از سلامتی ، به ویژه برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان همراه هستند.

فواید سلامتی روغن زیتون و خاصیت آنتی اکسیدانی

نشان داده شده است که آنتی اکسیدان های رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد .

زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید سلامتی آن از مبارزه با التهاب تا کاهش رشد میکروارگانیسم ها است)

یک مطالعه نشان داد که خوردن یک مانده پالپ از زیتون باعث افزایش قابل توجهی سطح گلوتاتیون ، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های بدن می شود

 

بهبود یافتن سلامت قلب 

از دیگر فواید سلامتی روغن زیتون تاثیر آن بر قلب است

کلسترول خون بالا و فشار خون هر دو عامل خطر بیماری های قلبی هستند.

اسید اولئیک ، اسید چرب اصلی در زیتون ، با بهبود سلامت قلب همراه است . ممکن است سطح کلسترول را تنظیم کرده و از کلسترول LDL (بد) در برابر اکسیداسیون محافظت کند

بعلاوه ، برخی مطالعات حاکی از آن است که زیتون و روغن زیتون ممکن است فشار خون را کاهش دهند

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی و کیفیت استخوان مشخص می شود. این می تواند خطر شکستگی شما را افزایش دهد.

میزان پوکی استخوان در کشورهای مدیترانه ای پایین تر از سایر مناطق اروپا است ، و این منجر به گمانه زنی هایی می شود که ممکن است زیتون از این شرایط محافظت کند

برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن زیتون نشان داده شده است که برای جلوگیری از ریزش استخوان در مطالعات حیوانی کمک می کند

در حالی که مطالعات انسانی وجود ندارد ، مطالعات مربوط به حیوانات و داده هایی که رژیم غذایی مدیترانه را به کاهش میزان شکستگی مرتبط می کند امیدوار کننده است

پیشگیری از سرطان

زیتون و روغن زیتون معمولاً در منطقه مدیترانه مصرف می شود ، جایی که میزان سرطان و سایر بیماری های مزمن نسبت به سایر کشورهای غربی کمتر است

بنابراین ، ممکن است که زیتون ها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

این ممکن است تا حدی به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدان و اسید اولئیک آنها باشد. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که این ترکیبات چرخه زندگی سلول های سرطانی در پستان ، روده بزرگ و معده را مختل می کنند

با این حال ، برای تأیید این نتایج ، مطالعات انسانی لازم است. در این مرحله مشخص نیست که خوردن زیتون یا روغن زیتون تاثیری در سرطان دارد.

آلرژی

در حالی که حساسیت به گرده درخت زیتون شایع است ، آلرژی به زیتون نادر است.

بعد از خوردن زیتون ، افراد حساس ممکن است واکنش های آلرژیک در دهان یا گلو را تجربه کنند

زیتون ها یک غذای دلپذیر و خوشمزه برای وعده های غذایی یا اشتها آور هستند.

آنها از نظر کربوهیدرات کم ، اما از نظر چربی های سالم بسیار کم هستند . آنها همچنین به چندین مزیت سلامتی ، از جمله بهبود سلامت قلب مرتبط هستند.

این میوه سنگی بسیار آسان است که در کارهای روزمره شما بگنجد و علاوه بر این به رژیم غذایی سالم و کامل مبتنی بر غذاها علاوه بر این کمک بزرگی می کند.

فواید روغن زیتون بر سلامتی و تاثیر آن بر سلامت جسم همواره مورد تاکید پزشکان نیز بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن