پزشکی و سلامت

مزایای ویتامین C

 

بررسی نقش ویتامین C

مزایای ویتامین C
مزایای ویتامین C

 

ویتامین C یک ویتامین اساسی است ، بدین معنی که بدن شما قادر به تولید آن نیست.

با این حال ، این ویتامین نقش بسیاری دارد و با مزایای چشمگیر سلامتی مرتبط است.

این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله پرتقال ، توت فرنگی ،  کیوی ، فلفل سبز ، کلم بروکلی ، کلم و اسفناج یافت می شود.

میزان توصیه شده روزانه ویتامین C برای خانم ها ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم است

در حالی که معمولاً توصیه می شود ویتامین C را از غذاها دریافت کنید ، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به سمت مکمل ها می روند.

در این مطلب ۷ مزیت اثبات شده علمی از مصرف مکمل ویتامین C  و  مزایای ویتامین C  ارائه شده است.

۱٫خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می دهد

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت کند

آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

آنها این کار را با محافظت از سلولها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا ۳۰٪ افزایش دهد.

این  امر کمک می کند تا بدن در مبارزه با التهاب مقاوم باشد.

۲٫  به مدیریت فشار خون کمک می کند

تقریباً یک سوم بزرگسالان آمریکایی فشار خون بالا دارند

فشار خون بالا شما را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهد.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا و با فشار خون بالا کمک کند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف یک مکمل ویتامین C به آرامش رگ های خونی که خون را از قلب منتقل می کنند ، کمک می کند تا به کاهش فشار خون منجر شود.

علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه انسانی نشان داد که مصرف یک مکمل ویتامین C باعث کاهش فشار خون سیستولیک (بالاترین مقدار) ۳٫۸ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک (مقدار پایین تر) ۱٫۵ میلیمتر جیوه به طور متوسط ​​در بزرگسالان سالم می شود.

در حالی که این نتایج امیدوار کننده است ، اما هنوز مشخص نیست که آیا اثرات فشار خون بلند مدت است یا خیر.

علاوه بر این ، افرادی که فشار خون بالایی دارند ، نباید فقط برای درمان به ویتامین C اکتفا کنند.

بیماری قلبی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است

بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند ، از جمله فشار خون بالا ، سطح بالای کلسترول  یا تری گلیسیرید یا LDL (بد) و سطح پایین کلسترول HDL (خوب).

مصرف  ویتامین C  به کاهش این عوامل خطرناک کمک می کند ، که ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل ۹ مطالعه با ۲۹۳۱۷۲ شرکت کننده ترکیب نشان داد که بعد از ۱۰ سال ، افرادی که روزانه حداقل ۷۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف می کردند ، ۲۵٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نسبت به افرادی که مکمل ویتامین C مصرف نکردند ، کاهش دادند.

جالب آنکه ، یک تحلیل دیگر از ۱۵ مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین C از مواد غذایی – نه مکمل ها – با خطر پایین تر بیماری قلبی مرتبط است.

تجزیه و تحلیل دیگر ۱۳ مطالعه به بررسی تأثیر حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C روزانه بر عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول خون و میزان تری گلیسیرید پرداخت.

تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف یک مکمل ویتامین C به میزان قابل توجهی LDL (بد) کلسترول را تقریباً ۷٫۹ میلی گرم در دسی لیتر و تری گلیسیرید خون را به میزان ۲۰٫۱ میلی گرم در لیتر کاهش می دهد.

به طور خلاصه ، به نظر می رسد مصرف یا مصرف حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

اما اگر قبلاً رژیم غنی از ویتامین C مصرف کرده باشید ، ممکن است مکمل ها فواید سلامت قلب را به همراه نداشته باشند.

۴- سطح اسید اوریک خون و نقرس را نیز کاهش می دهد

نقرس  نوعی آرتریت است که تقریباً ۴٪ از بزرگسالان آمریکایی را مبتلا می کند.

التهاب مفاصل ، به ویژه انگشتان پا را درگیر می کند.

افراد مبتلا به نقرس دچار تورم و حملات ناگهانی و شدید درد نیز می شوند.

علائم نقرس وقتی اسید اوریک بیش از حد در خون وجود داشته باشد ظاهر می شود.

اسید اوریک یک محصول زباله است که توسط بدن تولید می شود

در سطوح بالا ، ممکن است متبلور شود و در مفاصل رسوب کند.

جالب اینجاست که چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش اسید اوریک خون و در نتیجه محافظت در برابر حملات نقرس کمک کند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه شامل ۱،۳۸۷ مرد نشان داد که افرادی که بیشترین ویتامین C را مصرف کرده اند ، میزان اسید اوریک خون را به میزان قابل توجهی پایین تر از کسانی که کمترین مقدار مصرف کرده اند.

یک مطالعه دیگر ۴۶۹۹۴ مرد سالم بیش از ۲۰ سال را دنبال کرد تا مشخص شود که آیا میزان مصرف ویتامین C با ایجاد نقرس مرتبط است.

مشخص شد افرادی که مکمل ویتامین C مصرف کرده اند ، ۴۴٪ خطر نقرس کمتری دارند .

علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل از ۱۳ مطالعه نشان داد که مصرف یک ویتامین C در طول ۳۰ روز ، به طور قابل توجهی اسید اوریک خون را کاهش می دهد.

در حالی که به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین میزان مصرف ویتامین C و میزان اسید اوریک وجود دارد ، مطالعات بیشتری در مورد تأثیر ویتامین C بر نقرس مورد نیاز است.

۵- به جلوگیری از کمبود آهن کمک می کند

آهن ماده مغذی مهمی است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد.

برای ساخت گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن در بدن ضروری است.

مکمل های ویتامین C می تواند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کند.

ویتامین C در تبدیل آهن کم جذب مانند منابع گیاهی آهن از آهن به شکلی که جذب آن راحت تر باشد کمک می کند

این امر به ویژه برای افرادی که رژیم بدون گوشت دارند مفید است ، زیرا گوشت منبع اصلی آهن است.

در حقیقت ، مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C ممکن است ۶۷ درصد جذب آهن را بهبود بخشد

به عنوان یک نتیجه، ویتامین C ممکن است به کاهش خطر ابتلا به کم خونی در افراد مستعد ابتلا کمک کند.

در یک مطالعه به ۶۵ کودک مبتلا به کم خونی یا فقر آهن خفیف ، یک مکمل ویتامین C داده شد. محققان دریافتند که این مکمل به تنهایی به کنترل کم خونی آنها کمک می کند

اگر از کمبودآهن رنج می برید ، مصرف بیشتر غذاهای سرشار از ویتامین C یا مصرف یک مکمل ویتامین C ممکن است به بهبود سطح آهن خون شما کمک کند.

۶٫ ایمنی را تقویت می کند

مزایای ویتامین C در سیستم دفاعی و تقویت ایمنی بدن نیز نقش دارد.

یکی از اصلی ترین دلایلی که مردم به مصرف مکمل های ویتامین C روی می آورند کمک  به سیستم ایمنی بدن است.، زیرا ویتامین C در بسیاری از قسمت های سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

اول ، ویتامین C به تشویق تولید گلبول های سفید معروف به لنفوسیت ها و فاگوسیت ها کمک می کند ، که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می کند

دوم ، ویتامین C به این سلولهای سفید خون کمک می کند تا ضمن محافظت از آنها در برابر صدمه توسط مولکول های بالقوه مضر مانند رادیکال های آزاد ، از کارآیی بیشتری برخوردار شوند.

سوم ، ویتامین C یک بخش اساسی از سیستم دفاعی پوست است. این ماده به صورت فعال به پوست منتقل می شود ، جایی که می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت موانع پوست کمک کند.

مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف ویتامین C ممکن است مدت زمان بهبود زخم را کاهش دهد.

علاوه بر این ، سطح پایین ویتامین C با پیامدهای بهداشتی ضعیف مرتبط است.

به عنوان مثال ، افرادی که از ذات الریه رنج می برند ، سطح ویتامین C کمتری دارند و نشان داده شده است که مکمل های ویتامین C باعث بهبود زمان بهبودی می شوند.

۷٫ با افزایش سن از حافظه و تفکر خود محافظت می کنید

مزایای ویتامین C

دمانس اصطلاح گسترده ای است که برای توصیف علائم تفکر و حافظه ضعیف به کار می رود.

این بیماری بیش از ۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند و به طور معمول در بزرگسالان مسن مشاهده می شود .

مطالعات نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز ، ستون فقرات و اعصاب (در کل با عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می شود) می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. مقادیر کم این ویتامین با اختلال در تفکر و به یاد آوردن مرتبط است .

علاوه بر این ، مطالعات متعددی نشان داده اند که افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است سطح ویتامین C خون پایین تری داشته باشند .

علاوه بر این ، دریافت زیاد ویتامین C از مواد غذایی یا مکمل ها نشان داده شده است که با افزایش سن ، تأثیر محافظتی در تفکر و حافظه دارد.

در صورت دریافت مقدار کافی ویتامین C از رژیم غذایی ، مکمل های ویتامین C ممکن است در مقابل شرایطی مانند زوال عقل کمک کند. با این حال ، برای درک اثرات مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی ، مطالعات اضافی انسانی لازم است

مزایای ویتامین C

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن