پزشکی و سلامتپیشگیری

نفخ و گاز معده

کدام غذاها باعث گاز و نفخ می شوند؟

نفخ و گاز معده

 

در حالی که گاز زیاد و نفخ زیاد ممکن است بعضا  بیانگر یک مشکل اساسی برای سلامتی باشد ،

اما اغلب به دلیل غذاهایی که افراد می خورند رخ می دهد. پی بردن  اینکه کدام مواد غذایی باعث گاز و نفخ می شوند می تواند به فرد در کاهش نفخ کمک کند.

نفخ و گاز معده تقریباً در هر مقطعی از زمان بر همه تأثیر می گذارد.

مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد گاز می شوند شامل موارد زیر است:

 

  • گندم
  • لوبیا
  • محصولات لبنی
  • غذاهای چرب
  • کلم بروکلی
  • سیر
  • پیازها
  • الکلهای قند
  • نوشابه های گازدار
  • آبجو
  • آدامس
  • آبنبات

غذاهایی که می توانند باعث ایجاد گاز شوند اغلب دارای موادی هستند که یکی از خصوصیات زیر را دارند:

 

شکستن سخت

هنگامی که بدن آنها را تجزیه می کند بنزین تولید می کند

باعث شود فرد هنگام خوردن هوا بلعیده شود

لوبیا و حبوبات

انواع لوبیا و عدس و حبوبات می توانند باعث ایجاد گاز شوند.

لوبیا و برخی حبوبات دیگر ، مانند نخود فرنگی و عدس ، باعث ایجاد بنزین می شود.

 

لوبیا حاوی مقدار زیادی از یک قند پیچیده به نام رافینوز است که بدن در تجزیه آن مشکل دارد. لوبیا همچنین سرشار از فیبر است و مصرف زیاد فیبر باعث افزایش گاز می شود.

 

کلم بروکلی و سایر سبزیجات فلفل قرمز

کلم بروکلی و سایر سبزیجات  حاوی مقادیر زیادی رافینوز و فیبر هستند.

 

سایر سبزیجات صلیبی که حاوی رافینوز هستند و فیبر بالایی دارند عبارتند از:

 

گل کلم

مارچوبه

جوانه بروکسل

کلم

 

برخی از این غذاها مانند مارچوبه ممکن است باعث گازهای بوی خاصی شود.

 

گندم و غلات کامل دیگر

گندم و سایر غلات سبوس دار ، به جز برنج ، همه حاوی رافینوز به همراه مقادیر زیادی فیبر هستند. که  هر دوی آن ها می تواند منجر به افزایش گاز و نفخ شود.

 

برخی از غلات کامل مانند گندم  و جو نیز حاوی پروتئینی به نام گلوتن هستند. برخی از افراد به گلوتن حساس هستند و ممکن است بعد از خوردن آن دچار گاز و نفخ شوند.

 

داروهای آسان برای گاز

 

چندین روش متعدد  برای کاهش گاز وجود دارد ،  از جمله ایجاد تغییر در رژیم غذایی و استفاده از رژِیم غذایی سالم و اصولی است .

 

پیازها

پیاز یک ماده غذایی معمولی است که در بسیاری از انواع مختلف پخت و پز وجود دارد. افراد می توانند پیاز را به صورت خام یا پخته بخورند.

 

پیاز حاوی فروکتوز است که روده هنگام هضم آن تجزیه می شود.

 

گاز حاصل از پیاز نیز احتمالاً بو ایجاد می کند.

 

سیر

سیر یکی دیگر از مواد غذایی است که مردم در سراسر جهان از آن در طیف گسترده ای از پخت و پز استفاده می کنند و همچنین می تواند باعث ایجاد گاز اضافی شود. در موارد نادر ، فرد ممکن است حساسیت یا عدم تحمل سیر داشته باشد که باعث نفخ و گاز می شود.

 

افرادی که به دلیل مصرف سیر دچار گاز شده می شوند ممکن است متوجه بو شوند.

 

لبنیات

 

افرادی که نمی توانند لاکتوز موجود در محصولات لبنی مختلف  را هضم کنند ، در صورت مصرف لبنیات ممکن است گاز ایجاد کنند

محصولات لبنی مانند شیر ، ماست  و پنیر غالباً منابع عالی پروتئین و کلسیم هستند .

 

با این حال ، براساس یک مطالعه سال ۲۰۱۳ ، تا ۷۵ درصد از جمعیت جهان توانایی هضم لاکتوز ، قند موجود در لبنیات را با افزایش سن از دست می دهند.

 

شخصی که توانایی هضم لاکتوز را از دست داده ، در صورت مصرف لبنیات ، علائم زیادی از جمله گاز بو را در پی خواهد داشت.

 

الکل های قند

به عنوان یک جایگزین قند ، الکلهای قند از م در حال رشد هستند و همچنین دارای محبوبیت اند..

 

قبل از رسیدن به روده بزرگ ، الكلهای قندی عمدتاً غیر قابل هضم هستند. با رسیدن آنها به روده ، باکتری هایی که در روده زندگی می کنند شروع به تجزیه آنها می کنند. این باکتری ها در نهایت مسئول ایجاد گاز اضافی هستند.

 

آبجو

آبجو نوشیدنی های گازدار است که مردم با تخمیر انواع دانه ها از سراسر جهان تولید می کنند. گاز موجود در هر دو کربوهیدرات تخمیر شده و فرایند کربناتیشن می تواند منجر به گاز اضافی و نفخ در روده شود.

 

افرادی که به گلوتن حساس یا حساسیت دارند ممکن است به دلیل وجود گلوتن در آبجو این علائم را تجربه کنند.

 

آدامس

هنگامی که افراد آدامس می جویند ، تمایل به بلع زیاد هوا دارند ، که می تواند در معده ایجاد شود و سبب ایجاد گاز شود..

 

بسیاری از آدامس ها حاوی الکل های قند نیز هستند. در هنگام مصرف ، الکلهای قندی می توانند باعث ایجاد گاز و نفخ در روده بزرگ شوند.

 

آبنبات

مانند جویدن آدامس ، مکیدن آب نبات سخت باعث ایجاد گاز می شود زیرا فرد احتمالاً هوای بلع را که بعداً در دستگاه گوارش گرفتار می شود بلع می کند..

 

غذاهای چرب

غذاهای چرب وحله  هضم را با تاخیر رو به رو می کنند و اصطلاحا آن را با تاخیر می اندازد. هنگامی که بدن برای هضم غذا با مشکل رو به رو می شود و غذا را سخت هضم می کند  ، همانطور که در مورد غذاهای سرخ شده نیز وجود دارد ، ممکن است گاز در روده به دام بیفتد.

 

 

نکاتی برای کاهش گاز

فرد می تواند با در نظر گرفتن موارد و اصول خاصی گاز را کاهش دهد ، که بسیاری از این موارد مربوط به رژیم غذایی است.

 

برای مثال

 

کاهش مقدار فیبر در رژیم غذایی

کاهش در مصرف  نوشابه های گازدار

افزایش مصرف غذاهایی که احتمال گاز کمتری دارند

قبل از پختن لوبیا و حبوبات آن ها را در آب خیس کنید

پرهیز از جویدن آدامس و آب نبات های سخت

برای کاهش هوای بلعیده آهسته تر غذا بخورید

برخی داروهای بدون نسخه ضد گاز می توانند به کاهش نفخ نیز کمک کنند. .

 

فعال بودن و انجام ورزش منظم می تواند به حرکت سریع گاز در روده کمک کند که باعث کاهش نفخ و نفخ شکم می شود.

 

غذاهایی که می توانند به کاهش بنزین کمک کنند

 

گوجه فرنگی می تواند به کاهش گاز کمک کند.

در بیشتر موارد ، محدود کردن یا پرهیز از غذاهایی که باعث گاز می شوند مؤثرترین روش برای کاهش کلی گاز و نفخ است.

 

با این حال ، برخی غذاهای دیگر ممکن است به کاهش مقدار گاز تولید شده بدن کمک کنند.

 

این مواد غذایی عبارتند از:

 

گوشت و پروتئین های بدون چربی

تخم مرغ

چای بابونه

چای نعنا

میوه های خاصی از جمله گوجه فرنگی ، انگور و خربزه

سرکه سیب

ماهی

برخی از سبزیجات مانند کاهو و کدو سبز

برنج

 

در بیشتر موارد ، گاز دلیلی برای نگرانی نیست. بسیاری از دلایل خوش خیم گاز از جمله غذاهای خاص نیازی به ارزیابی و درمان ندارند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن