پزشکی و سلامتپیشگیری

نقش ویتامین C در سرماخوردگی

آیا ویتامین C تاثیری در سرماخوردگی دارد؟

 

نقش ویتامین C در سرماخوردگی
نقش ویتامین C در سرماخوردگی

نقش ویتامین C در سرماخوردگی

سرماخوردگی شایع ترین بیماری عفونی در انسان است و به طور متوسط ​​فرد سالانه یک بار به آن مبتلا می شود.

جالب اینجاست که اغلب ادعا می شود که ویتامین C درمانی مؤثر است.

آیا ویتامین C ( ویتامین سی ) تاثیری در سرماخوردگی دارد؟

در حدود ۱۹۷۰ ، برنده جایزه نوبل ، لینوس پائولینگ این نظریه را رایج كرد كه ویتامین سی به درمان سرماخوردگی كمك می كند.

وی کتابی در مورد پیشگیری از سرماخوردگی با استفاده از مگادوز ویتامین C یا روزانه ۱۸۰۰۰ میلی گرم منتشر کرد.

برای مقایسه ، RDA برای زنان ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم است.

در آن زمان ، هیچ مطالعه موثقی اثبات نشده بود که این واقعیت را داشته باشد.

اما در چند دهه بعد ، چندین مطالعه کنترل شده تصادفی بررسی کردند که آیا ویتامین سی تاثیری در سرماخوردگی دارد یا خیر.

نتایج نسبتاً ناامیدکننده بود.

از تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه از ۱۱۳۰۶ شرکت کننده نتیجه گرفتند که مصرف مکمل های ۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر ویتامین سی خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد.

با این حال ، مصرف این مکمل ها به طور منظم فواید زیادی داشت ، از جمله:

  • کاهش شدت سرماخوردگی : آنها علائم سرماخوردگی را کاهش میدهند.
  • کاهش مدت زمان سرماخوردگی : مکمل ها به طور متوسط ​​۸٪ در  دوره های ریکاوری و در کودکان ۱۴٪مدت سرماخوردگی را کاهش می دهند.

دوز مکمل ۱ تا ۲ گرم برای كاهش مدت سرماخوردگی در كودكان ۱۸٪ كافی است.

سایر مطالعات در بزرگسالان ۶ تا ۸ گرم در روز را مؤثر دانست.

به نظر می رسد ویتامین C حتی در افرادی که تحت فشارهای شدید جسمی قرار دارند اثرات قوی تری  دارد.

در دوندگان و اسکی بازان ماراتن ، ویتامین C  مدت زمان سرماخوردگی را نصف می کند.

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان و برای تولید کلاژن در پوست است.

کلاژن فراوان ترین پروتئین در پستانداران است و پوست و بافت های مختلف را محکم و قابل انعطاف نگه می دارد.

کمبود ویتامین سی به وضعیتی معروف به اسکروبی منجر می شود که امروزه واقعاً مشکلی نیست ، زیرا بیشتر افراد به اندازه کافی ویتامین C را از غذاها دریافت می کنند.

با این حال ، کمتر دیده شده است که ویتامین C نیز در سلولهای ایمنی بسیار متمرکز است ، به سرعت  عفونت از بین می برد (ویتامین C سیستم ایمنی بدن را به میزان قابل توجهی تضعیف می کند و خطر عفونت ها را افزایش می دهد)

به همین دلیل ، دریافت مقدار کافی این نوع ویتامین در هنگام عفونت ایده خوبی است.

سایر مواد مغذی و غذایی که ممکن است به شما کمک کند

با این حال ، برخی از مواد غذایی و مواد مغذی می توانند به بدن در بهبودی کمک کنند.

در گذشته مردم برای کاهش علائم خود از غذاهای مختلفی استفاده کرده اند .

تعداد کمی از این مواد از نظر علمی اثبات شده اند .

  • فلاونوئیدها : اینها آنتی اکسیدان هایی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. مطالعات نشان می دهد که مکمل های فلاونوئید ممکن است به طور متوسط ​​۳۳٪ خطر عفونت در ریه ها ، گلو و بینی را کاهش دهند
  • سیر : این ادویه رایج حاوی برخی از ترکیبات ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با عفونت های تنفسی کمک کند.
نقش ویتامین C در سرماخوردگی

مصرف این ویتامین خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش نمی دهد ، اما ممکن است باعث بهبودی شما شود و شدت علائم شما را کاهش دهد.

در حالی که مصرف مکمل ها ممکن است برای رسیدن به ویتامین سی زیاد که برای بهبود سرماخوردگی موثر است لازم باشد ، حتماً از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

برای تأمین نیازهای اساسی مواد مغذی ، غذاهای کامل معمولاً ایده بهتری هستند. نمونه های خوب غذای سالم که سرشار از ویتامین سی هستند شامل پرتقال ، کلم و فلفل قرمز بلغور است.

نقش ویتامین C در سرماخوردگی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن