مواد مغذی برای پوست سالم

 

پوست سالم
پوست سالم
  • چربی های سالم
  • پروتئین
  • ویتامین سی
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • فلز روی
  • سلنیوم

 

چربی های سالم

به این ترتیب پوست شما درخشش خواهد داشت . وجود چربی کم در رژیم غذایی شما می تواند پوست شما را  خشک و چروک کند.

روی چربی های اشباع نشده و غیر اشباع شده از گیاهانی مانند دانه ها ، آجیل ،  آووکادو و ماهی ها تمرکز کنید. این مواد غذایی به پوست شما کمک می کنند که مرطوب ، انعطاف پذیر و سفت باشد و به دلیل چربی های اشباع برای قلب شما بهتر است.

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی اشباع نشده است که بدن شما قادر به ساختن دیواره های سلولی نیست.

همچنین  این اسید های چرب ، ماده ای شیمیایی را که باعث رشد و گسترش سرطان پوست می شود را  مسدود می کنند و باعث کاهش التهاب می شوند.

پروتئین

بدن شما پروتئین هایی که می خورید را به بلوک های ساختمانی بنام اسیدهای آمینه تبدیل کرده و از آنها برای ساخت پروتئین های دیگر از جمله کلاژن و کراتین که ساختار پوست را تشکیل می دهند ، مجددا استفاده می کند.

اسیدهای آمینه همچنین به ترمیم  پوست پیر کمک می کند . موجب بهبود پوست سالم می شود

برخی از اسیدهای آمینه آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش و در برابر “رادیکال های آزاد” محافظت می کنندد.

ویتامین A

از آن جا ک آنتی اکسیدان است ، از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند (اگرچه به اندازه استفاده از ضد آفتاب نیست).

این ویتامین کمک می کند تا غده های روغن در اطراف فولیکول های مو کار کنند و همچنین ممکن است بریدگی ضایعات را بهبود بخشد ، به خصوص اگر شما از استروئیدها برای کاهش التهاب استفاده می کنید.

ویتامین سی

همچنین یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و از شما در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند و احتمالاً احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. کمبود این ویتامین می تواند باعث کبودی آسان و خونریزی لثه ها و همچنین زخم های آرام تر شود.

ویتامین E

این آنتی اکسیدان و ضد التهاب همچنین می تواند انرژی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را جذب کند ، که به پوست آسیب می رساند و منجر به ایجاد چین و چروک ، افتادگی و سرطان پوست می شود. برای تقویت دیواره سلولی نیز موثر است . .

فلز روی

لایه بیرونی پوست شما نسبت به لایه زیر آن  دارای پنج برابر ماده معدنی است. روی به پوست شما کمک می کند تا بعد از آسیب دیدگی بهبود یابد. لازم است دیوارهای سلولی پایدار باشد و سلولها در هنگام رشد تقسیم و تخصصی شوند.

روی ممکن است به دلیل رویه ای  که در رابطه با سایر فلزات بدن شما مانند آهن و مس عمل می کند ، از آسیب در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. همچنین مانند آنتی اکسیدان عمل می کند.

سلنیوم

سلنیوم ماده معدنی است که به آنتی اکسیدانهای خاصی کمک می کند تا پوست شما را ادر مقابل اشعه UV محافظت کنند.

کمبود سلنیوم احتمال مبتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

 

غذاها و مکمل ها

به طور کلی ، میوه و سبزیجات گزینه های خوبی هستند زیرا دارای ویتامین های مناسب  برای

پوست و آنتی اکسیدان های دیگر هستند

برخی غذاها بیش از یک ماده مغذی را برای پوست شما به همراه دارند.:

  • ماهی های چرب (ماهی آزاد ، ساردین ، ​​ماهی تن): پروتئین ، امگا ۳ ، سلنیوم
  • سبزیجات تیره برگ (کلم ، اسفناج ، کلارد): ویتامین های آ و ای  A ، C و E امگا ۳؛ پروتئین – به علاوه سلنیوم در اسفناج
  • سلنیوم ، روی
  • تخم مرغ : پروتئین
  • بذور کتان: امگا ۳ ، سلنیوم
  • حبوبات (عدس ، نخود): پروتئین ، روی
  • آووکادو: چربی های سالم ، ویتامین های سی و ای
  • روغن زیتون فوق العاده باکره: چربی های سالم ، ویتامین ای

اگر نگران این هستید که از این مواد مغذی اصلی در رژیِم غذایی  خود به اندازه کافی استفاده نکنید ، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید . به عنوان مثال روغن ماهی منبع امگا ۳ است ، اما اگر خون رقیقی دارید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید ، مصرف آن ممکن است ایده خوبی نباشد. مکمل های روی می توانند برخی از آنتی بیوتیک ها را کم موثر کنند.

مراقبت خوب از پوست – از جمله محافظت در برابر آفتاب – می تواند پوست شما را سالم و درخشان نگه دارد.

۱٫از خود در برابر آفتاب محافظت کنید

یکی از مهمترین راه های مراقبت از پوست شما محافظت از آن در برابر نور آفتاب است. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می تواند باعث ایجاد چین و چروک ، لکه های سنی و سایر مشکلات پوستی – و همچنین خطر سرطان پوست شود.

از ضد آفتاب استفاده کنید. . از کرم ضد آفتاب با سخاوتمندانه استفاده کنید و هر بار که بخواهید شنا کنید ، هر دو ساعت یک بار مجدداً استفاده کنید.

از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر ، هنگامی که پرتوهای خورشید شدید است ، از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنید.

لباس محافظ بپوشید. پوست خود را با پیراهن های آستین بلند محکم ، شلوار بلند و کلاه های پهن بپوشانید..

۲٫سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث می شود پوست شما پیرتر به نظر برسد و به ایجاد چین و چروک کمک کند. سیگار کشیدن رگهای خونی ریز را در خارجی ترین لایه های پوست باریک می کند ، که باعث کاهش جریان خون می شود و پوست را ضعیف تر می کند. همچنین پوست اکسیژن و مواد مغذی برای سلامتی پوست از بین می رود.

استعمال دخانیات همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می رساند – الیافی که به پوست و استحکام پوست شما می بخشد. علاوه بر این ، تعقیب لب شما هنگام استنشاق و لکه دار کردن چشم برای دود سیگار می تواند در ایجاد چین و چروک کمک کند.

بعلاوه ، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست سنگفرشی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، بهترین راه برای محافظت از پوست شما ترک کردن است. از پزشک خود راهنمایی یا روش درمانی برای کمک به شما در قطع مصرف سیگار بخواهید.

 

۳٫ پوست خود را به آرامی درمان کنید

تمیز کردن و تراشیدن روزانه می تواند تاثیری بر پوست شما بگذارد. برای حفظ آرامش:

زمان حمام را محدود کنید. آب گرم و دوش های طولانی یا حمام ها ، روغن ها را از پوست شما خارج می کند. زمان حمام یا دوش خود را محدود کنید و از آب گرم و نه گرم استفاده کنید.

از صابون های قوی خودداری کنید. صابون ها و مواد پاک کننده قوی می توانند روغن را از پوست شما جدا کنند. در عوض ، پاک کننده های ملایم را انتخاب کنید.

با دقت اصلاح کنید . برای محافظت و راحتی پوست خود ، قبل از تراشیدن کرم اصلاح ، لوسیون یا ژل بزنید.

پت خشک است. بعد از شستشو یا استحمام ، پوست خود را به آرامی با حوله لکه دار کرده و لکه دار کنید تا مقداری رطوبت روی پوست شما بماند..

۴- رژیم غذایی سالم بخورید

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند به بهترین  شکل ظاهری خود نگاه کنید. مقدار زیادی میوه ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و پروتئین های بدون چربی میل کنید. – اما برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از روغن ماهی یا مکمل های روغن ماهی و داشتن چربی های ناسالم و کربوهیدرات های فرآوری شده یا تصفیه شده ممکن است باعث زیبایی پوست جوان شود. نوشیدن مقدار زیادی آب به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند.

۵- استرس را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده می تواند پوست شما را حساس تر کرده و باعث آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای ترغیب پوست سالم – و یک حالت سالم از ذهن – برای مدیریت استرس خود قدم بردارید. به اندازه کافی بخوابید ، محدوده معقول تعیین کنید ، لیست کارهای خود را تغییر دهید و وقت خود را برای انجام کارهایی که از آنها لذت می برید انجام دهید. نتایج ممکن است چشمگیرتر از آنچه انتظار دارید باشد.